Forelsker mig i ældre drenge - har I et råd?
Hej, jeg er en pige på 14 år og jeg har det for tiden ikke så godt. Jeg føler mig for det meste temmelig depressiv og ensom, men mest af alt er jeg typen, der bekymrer mig om alt.
Jeg bekymrer mig blandt andet for tiden om det at få en kæreste. Kun få af mine tætte veninder har kærester, men jeg føler mig selv parat til at få en. Problemet er bare, at jeg føler mig slet ikke som en 14-årig. Jeg har en tankegang som er langt mere udviklet og jeg har ofte fået fortalt, at jeg er moden af min alder. Problemet med det er bare, at jeg derfor kun rigtig kan lade mig forelske i lidt ældre drenge. Jeg falder for 18 til 21-årige og det er et stort problem!
Jeg ved, at folk ville spærre øjnene op, hvis en 14-årig pige gik sammen med en 21-årig og jeg ved, at hvis jeg fandt sammen med en 18-årig, at han højst sandsynligt ville finde det underligt at fortælle folk, hvor gammel hans kæreste var. Jeg fortæller mig selv, at jeg bare skal vente, men det knuser mig, de få gange jeg forelsker mig i ældre drenge, at de slet ikke vil tænke på mig på den måde. Det nedbryder mit selvværd og selvtillid.
Jeg har brug for nogle gode råd til at hjælpe mig. Skal jeg fortsætte ensomheden og nedbrydningen af mit selvværd eller finde på en måde at få sådan et forhold til at hænge sammen på?
På forhånd tak.
Victoria, 14 år

SVAR:
Kære Victoria, 14 år
Tak at du ærligt fortæller, hvordan det er at være dig. Det er rigtigt klogt af dig at skrive til brevkassen, da det giver mulighed for at kigge lidt udefra på det, der frustrerer dig.
Kikkert på det positive
Jeg lægger mærke til, at du skriver noget, som jeg tænker må være positivt. Måske du ikke selv har lagt mærke til det. Du fortæller følgende:
• Du har tætte veninder
• Du er moden.
• Din tankegang er langt mere udviklet end en 14 årigs normale.
• Du fortæller dig selv, at du skal vente med at få en kæreste.
Kikkert på dine udfordringer
Du sætter ord på det, som betyder, at du spørger om gode råd:
• Du bekymrer dig meget, især om at få en kæreste.
• Du er ensom.
• Du føler dig for det meste depressiv.
• Du oplever, at dit selvværd og din selvtillid bliver nedbrudt.
Selvhjælp
Vi mennesker har mange forskellige sider. Det lyder til,at du har en meget moden og fornuftig side. Måske kan denne side hjælpe dig. Det lyder nemlig også til, at du har en meget frustreret side, som råber rigtigt højt, og som gør, at dit selvværd og din selvtillid bliver nedbrudt. Måske kan den modne og fornuftige side hjælpe dig til at holde fast i, at det kan være klogt at tage tid til at finde ud af, hvad der er bedst for dig lige nu. Du spørger om nogle gode råd. Måske er den fornuftige og modne side motiveret for at høre nogle tanker til overvejelse fra mig.
Selvværd
Jeg får lyst til at opmuntre dig til at arbejde med dit selvværd. Et menneske har værdi i og med, at det eksisterer og er til. Har du tænkt på, at du har værdi, uanset om du har en kæreste eller ej. Prøv at læse følgende sætninger og overvej, om der er en af dem, som giver dig oplevelsen af, at du har værdi:
• Jeg er OK.
• Jeg er værdifuld.
• Jeg må være mig.
• Jeg siger ja til at være mig.
Eller fortsæt rækken og overvej, hvad der er godt for dig at sige til dig selv.
Selvtillid
Selvværd og selvtillid er 2 forskellige ting. Selvværd handler om: At være. Selvtillid handler om: At kunne noget, f.eks. at få en god karakter, score mål i en håndboldkamp o.s.v. Det er vigtigt at skelne, for hvis selvværd og selvtillid bliver blandet, kan det blive rigtigt svært, og følelsen af ikke at være god nok kan få grobund.
Læs evt. mere i disse artikler:
Hvem er jeg?
Hvad er jeg værd?
At falde for en kæreste
Jeg kender rigtig mange, som er blevet gift , hvor alderforskellen er 4 til 6 år. Det kan være helt normalt. Det, som jeg gerne vil udfordre dig til at overveje er, om ikke det er værd at vente på at finde en kæreste, til du er klar rent aldersmæssigt, da det lyder til, at det ikke er naturligt for dig som 14 årig at have en kæreste på 18-21 år.
Læs også:
Slå koldt vand i blodet
At følges med venner
Det kan være hårdt at tage tid til at gøre sig klar til at få en kæreste. Men, er det en mulighed at tale med en af dine tætte veninder om det, som fylder i dig? Du er meget velkommen til at vende tilbage til brevkassen med spørgsmål igen.
Hjertelig hilsen Hanne Esmarch