Forelskelse måske gengældt - hvad er næste skridt?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en pige på 15 år, som har brug for hjælp. Jeg startede på en helt ny skole her efter sommerferien. Der er rigtig mange søde drenge i min nye klasse, men specielt en af dem har fået min opmærksomhed godt og grundigt :)

Han er høj, og så har han det dejligste krøllet hår. Det er meget svært at beskrive den følelse, jeg har konstant, men nu prøver jeg. Jeg får helt ondt i maven (på en god måde) hver gang jeg ser på ham, og jeg har en vildt mærkelig, men behagelig følelse i maven hver dag, inden jeg tager i skole.

Vi har snakket en lille smule. Jeg tager ham rigtig tit i at kigge på mig, og jeg fjerner hurtigt blikket igen, når jeg ser det. Derfor har jeg en ide om, at han måske også er lidt interreseret.

Han kommer tit hen til det bord, jeg sidder ved og ikke så tit hos de andre. Han siger specielt godmorgen til mig hver dag, og så smiler han rigtig meget, når vi snakker.

Jeg har hørt fra min veninde, som også kender ham, at han synes, jeg er rigtig flink, og at han gerne vil lære mig bedre at kende. Både ham og mig selv er meget generte, så jeg tror, det er det, der får mig til at tænke, at han måske ikke er interesseret.

Jeg kunne godt sætte mig hen og snakke med ham, men problemet er, at jeg ved ikke, hvad vi skulle snakke om. Og så bliver det bare vildt akavet. Og han sidder også altid sammen med de andre drenge, og de vil nok bare synes, at der er mærkeligt, at jeg lige pludselig kommer.

Jeg ved bare ikke, hvordan jeg kommer i kontakt med ham, og hvad jeg skal gøre som det næste. Som sagt, har han både vist tegn på. at han er interesseret i mig, men også omvendt. Men det kan måske bare være fordi, han er genert?

Tak på forhånd :)

M, 15 år

SVAR:

Kære M

Tak for din mail til Adam og Eva. Det er lidt svært for mig at sige konkret, hvad du skal gøre, men jeg kan give dig nogle tanker på, hvad det kunne handle om, og måske også nogle ideer til, hvad du kan gøre. Det er skønt at høre, at du får nye oplevelser her efter, at du har skiftet skole. Nyd den spændende tid, du er i lige nu!

Dine egne følelser

Jeg synes, det er skønt at læse, hvordan du oplever følelsen af at være forelsket. Du er så god til at forklare det, at jeg sagtens kan genkende lige, hvordan du må have det nu. Det er skønt og samtidigt, kan det være en frustrerende tid, fordi du ikke ved, hvordan det ender eller om det nogensinde udvikler sig til mere, end det er nu. Men sådan er forelskelser. Fuldstændig uforudsigelige!

Du er ny på skolen og i klassen, og derfor har du brug for tid til at vænne dig til, hvordan du passer ind i klassen osv. Derfor vil jeg virkelig anbefale dig, at du tager dig god tid til at finde ud af alt det her med fyren med de dejlige krøller :-)
Der er helt sikkert en masse nyt, du skal forholde dig til, og nogle gange kan man midt i den forvirring også blive lidt forvirret over sine følelser. Så giv dig endelig god tid. Der er ingenting, der haster; I har jo helt indtil næste sommer sammen i klassen.

Hvilke signaler kan du regne med?

Det er utrolig vanskeligt at regne ud, hvad den anden mon tænker! Og ganske umuligt! Derfor må du forsøge at forholde dig mest til fakta. Det er dejligt, at din veninde har fået at vide, at han gerne vil lære dig bedre at kende! Jeg går ud fra, at hun kender ham så godt, at de har snakket sammen om det i et fortroligt øjeblik?

Hvis det er sådan, kan du jo trygt stole på, at han gerne vil dig, når I snakker sammen – også selvom hans generthed måske nogle gange ”snyder” dig lidt. Generthed er en underlig størrelse – og du kender det fra dig selv – det du allerhelst vil, bliver lige pludselig så utrolig svært. Du tænker rigtig meget over hver enkelt lille ting, du gør, og det hele bliver svært. Prøv derfor at lade være med at presse dig selv til at skulle tage initiativ til at snakke med ham i klassen. Måske kommer der helt naturligt nogle situationer på fx en klassetur eller i et frikvarter, hvor I har noget fælles at snakke om - måske noget, der er sket i timen eller lignende. Som du så fint skriver, kan det blive utrolig akavet at forsøge at starte en samtale op, når man både er genert, lidt nervøs og meget fokuseret på, at det er svært finde på samtaleemner.

Og hvad så nu?

Prøv derfor om du kan bruge tiden på lidt andet og så samtidig nyde den spænding, der er hver dag, når du skal i skole. Jeg tænker, det kan være en god ide for dig at tænke lidt over, hvem den her fyr er for dig. Sådan som du beskriver ham for mig lige nu, lyder han til at være en god bekendt, som du gerne vil være gode venner med. Jeg vil opfordre dig til at læse den her artikel: Et trin ad gangen er det mest sikre og evt. andre artikler under temaet Fra venner til kærester.

Prøv at overveje, hvilke kvaliteter ved ham, der vil passe til dig, hvis han en dag skal være din kæreste? Det er fint, at du er tiltrukket af hans udseende, men måske kunne det være en ide at udforske, hvilke dele af hans personlighed, der måske særligt tiltrækker dig. Måske er han en god ven for de andre drenge? Måske er han god til at sige sin mening højt? osv. Jeg har svært ved at give dig konkrete råd til, hvordan du skal fortsætte herfra. Men forsøg at være opfindsom i de situationer, der presser dig mindst muligt. Og hvis I får mulighed for at snakke fortroligt, er det en god ide at sige til ham, at du gerne vil lære ham bedre at kende. Så har I det samme udgangspunkt, og han vil måske føle sig mindre genert så.

Jeg håber, du finder en vej i alt det nye – og nyder det imens :-) Lige nu kan det fylde rigtig meget, om det mon udvikler sig – det kan jeg sagtens forstå. Men prøv at se om du ikke kan give det lidt god tid og vænne dig til alt det nye. Jeg håber, du kunne bruge tankerne herfra til lidt.

Jeg ønsker dig alt godt – og husk at passe rigtig godt på dig selv.

De bedste hilsener
Susanne Staunstrup Ertbølle