Første samleje gjorde ondt og det bløder kraftigt - er det normalt?
Hej
Er en pige på 14 år, som har haft sex for første gang. Det gjorde meget ondt, og jeg blødte ret meget efter.
Er det normalt at bløde så meget? Mine trusser var helt røde af blod.
Anonym, 14 år

SVAR:
Kære 14-årige pige
Mange tak for dit spørgsmål.
Sex for første gang
Du skriver, du har haft sex for første gang, og at det gjorde ondt og blødte ret meget. Jeg ved ikke mere om dig, men det lyder, som om du er blevet forskrækket og måske bekymret. Jeg vil først svare dig i forhold til, at du skriver, det gjorde meget ondt og derefter i forhold til blødningen.
Smerter ved første samleje
For mange piger kan det gøre ondt og være ubehageligt de første gange, de har sex. Det skyldes, at huden, slimhinden og musklerne omkring skeden ikke før har været udvidet så meget, som de bliver i forbindelse med sex, og det kan gøre ondt, hvis det sker for hurtigt, hårdt og uforsigtigt. Desuden er slimhinden i skeden (og huden på penis) sart, så det kan være ubehageligt, hvis ikke der bruges glidecreme.
Derudover er der hele situationen omkring det at have sex for første gang, som kan gøre det ubehageligt. Hvis ikke man som par kender hinanden rigtig godt, kan det være utrygt og meget grænseoverskridende, og man kan være bange for ikke at gøre det rigtigt eller godt nok.
Blødning ved første samleje
Nogle cm oppe i skeden sidder der hos de fleste piger en lille tynd slimhindefold, der kaldes jomfruhinden. Den bliver også kaldt hymen eller kønskrans. For nogle piger bliver denne lille kant brudt i forbindelse med sport eller brug af tampon, men for mange piger vil det være ved første samleje, at denne kant brydes. Når det sker, kan det gøre ondt, og man kan efterfølgende godt bløde derfra, fordi kanten er revnet eller blevet flosset. At dine trusser er blevet helt røde af blod lyder ikke unormalt, men det skal selvfølgelig ikke fortsætte. Skulle du blive ved med at bløde, og det ikke passer med, at det er din menstruation, skal du tage til din læge.
Pas på dit sexliv
Til sidst vil jeg skrive et par tanker til dig om det at have sex. Som jeg skrev ovenfor, så kan sex være forbundet med noget utrygt og grænseoverskridende, hvis ikke man som par kender hinanden rigtig godt. Når vi har sex, er vi nøgne og intime sammen - og vi giver noget af vores allerinderste og mest personlige til et andet menneske.
Hvor du lige nu er midt mellem at være barn og voksen, sker der meget med din krop, og det er vigtigt, at du passer godt på den. At have sex i den periode af sit liv, kan være skønt og dejligt, men kan også føre til mange sorger og skuffelser, hvis ens kæreste ikke bliver ved med at være sammen med én, eller hvis man selv en dag finder en anden kæreste og igen vil give noget af sig selv.
Jeg vil derfor opfordre dig til at vente med sex, til du er ældre, og til du er i et forhold med én, som du vil dele resten af livet med. På den måde passer du godt på dig selv og på dit allerfineste. Du kan læse mere i vores tema Teenager og sex, og særligt vil jeg opfordre dig til at læse artiklen Sex og følelser.
Jeg håber, jeg har givet dig et svar, du kan bruge. Du er altid velkommen til at skrive igen. Jeg ønsker dig alt det bedste på din vej frem.
Kærlig hilsen
Anette