Første kæreste, følelseskaos, er jeg måske lesbisk?
Kære Adam og Eva. Jeg har været sammen med min kæreste i ét halvt år nu, og han er min første kæreste jeg har været sammen med. Mine følelser har været meget uhåndterlige, og jeg har i perioder været meget ked af det. Mit hoved svømmer rundt i tanker, der hele tiden prøver at finde en forklaring på, hvorfor mine følelser er som de er.
Tanken om at det er fordi, jeg ikke skal være sammen med min kæreste er forfærdelig, og skubber den hurtigt væk igen.
Men så kom tanken, om jeg måske også er til piger? Jeg forkaster tanken om det og den gør mig super ked af det! Men når jeg ser film hvor piger bliver nøgne eller noget i den stil, koncenterer jeg mig så meget om ikke at blive tændt af det, at jeg rent faktisk bliver det.
Er det bare tanken om at jeg ikke må blive tændt af de nøgne piger der gør det, eller er jeg rent faktisk til det?
Jeg er meget forvirret og det gør mig ked af det. Specielt tanken om, at hvis jeg var til piger, så ville min familie slet ikke forstå det.
Hilsen Den Triste pige (19 år)

SVAR:
Kære ”triste pige”
Jeg forstår at det er forholdsvis nyt for dig at være sammen med en kæreste, og at du har en masse tanker og følelser, som du holder for dig selv (?) og som gør det rigtigt besværligt for dig lige nu. Jeg får meget lyst til at høre mere, især om hvordan kommunikationen mellem dig og din kæreste er?
Ud fra dit korte brev, får jeg indtryk af, at I slet ikke taler sammen om det der er mellem jer, og bare dine tanker om, hvorvidt det forhold nu er det rigtige for dig, skræmmer dig, fordi du ikke kan overskue IKKE at have kæresten. (?)
Noget mellem jer giver dig måske bekymringer – du skriver, at du gerne vil finde forklaringer på dine uhåndterlige følelser. (som selvfølgeligt også kan have andre grunde end jeres forhold)
Godt du har set muligheden for at skrive til adamogeva – jeg vil forsøge at give dig respons på det du fortæller.
Følelser - tanker - virkelighed
Tanker er tanker! Tanker er ikke virkeligheden. Tanker kommer og går – sætter gang i følelser – går igen. Følelserne sætter gang i tankerne – og sådan veksler det. Som blade der flyder ned af en flod – sådan er tanker. Du kan vælge at lade dem flyde videre og forsvinde. Du kan også samle et ”blad” op – se på det, mærke følelsen det skaber i dig – tale med andre om det. Har du mon nogen at tale med om det??
Følelser bestemmer du ikke selv over, heller ikke om de kommer eller går – men mærk dem. Du mærker tristheden sniger sig ind på dig, når du søger forklaring på dem (Tanker og følelser).
Vigtigt at sætte ord på
Så er det tid til at få sat ord på. Tal om frygten. Tal fx med din kæreste om, hvor glad du er for ham, og at du frygter at miste ham. Tal med ham om, hvad der tænder dig, hvad du søger og savner. Og det forbudte har en særlig evne til at trænge sig kraftigt på.
Din frygt for at du måske også er til piger, og den tristhed der opstår i dig, kommer af en hel tankerække, hvor du slutter med at være ked af det, fordi du konkluderer, at din familie ikke vil kunne forstå det – altså er du forkastet. Men det er tanker. Din familie har ikke forkastet dig.
Almindeligt med følelser for eget køn
Jeg tror ikke der er noget ualmindeligt i, at du bliver tændt, ved at se piger blive klædt af eller elske. Vores hjerner kan let påvirkes og sætte gang i kroppen via synet. Ja alene en tanke kan sætte kroppen i gang med at gøre dig klar til sex.
Hjælp mod bekymringer og tristhed
Jeg bemærker at du flere gange fortæller, at det er tankerne der gør dig ked af det.
Hvordan mon dit liv ser ud – lige nu?? Hvad glæder du dig over lige nu? I dag? I dette minut? Når bekymringer over tankerne oversvømmer dig, kan du være i NU. Se omkring dig – hvordan ser der ud lige nu?
Ud fra dit brev og den tristhed og forvirring du beskriver, vil jeg meget anbefale dig at finde en at tale med. Hvis du ikke har nogen, som du synes du kan bruge, kan du måske få en henvisning hos din læge til at tale med en psykolog (eller opsøge en psykoterapeut) som gennem et forløb kan hjælpe dig, med at få styr på tankerne og den følelse af tristhed som let kommer til at hænge fast i dig. Du er så ung og har livet foran dig – og jeg tror du vil kunne få stort gavn af en samtalepartner.
Kærlig hilsen Else