Først P-pille dagen efter menstruation - er jeg beskyttet?
Hej med jer!
Jeg fandt ud af, at jeg havde fået menstruation i går ved en 16-tiden, apoteket var lukket, så jeg tog min første p-pille dagen efter kl. 11:45. Vil det sige, at jeg ikke er fuldt beskyttet i 7 dage nu?
Vh J, 16

SVAR:
Hej J
Tak for dit spørgsmål.
Som du kan se i denne artikel Info om p-piller skal du beskytte dig med anden prævention (fx kondom) i 7 dage, hvis du begynder med p-pillerne på 2.-5. blødningsdag.
Hvornår kan befrugtningen ske?
For at blive gravid skal samlejet være i perioden omkring ægløsning, som er 14 dage før menstruationens begyndelse. Det er ikke alle, der har en regelmæssig menstruation, så der kan være variation. Det er altså kun en lille chance for, at du kan blive gravid, i ugen efter at din menstruation er startet. Det er som sagt 14 dage FØR din menstruation, at ægløsningen kommer, og der en chance for graviditet i dagene både før og efter.
Ingen prævention er 100 % sikker.
Husk at p-piller ikke beskytter 100%. Selvom p-piller er en meget sikker præventionsform, når man tager dem korrekt, kan du aldrig være helt sikker. Det kan være  fint at supplere med brug af kondom, da det er den eneste prævention, der beskytter dig mod at få seksuelt overførte sygdomme. Jeg vil anbefale, at du læser mere i vores tema om prævention.
Med venlig hilsen
Marie