Føler alt er ved at gå galt og Gud ikke er der for mig
Hej.
Lige nu går jeg igennem noget meget hårdt: Min mor er syg, og mig og min kæreste er ikke sammen mere. Jeg er ved at ryge ned med depression igen, siger lægen, og skolen har sagt, at jeg ikke er uddannelsesklar. Alle min største drømme er ved at blive vasket væk ...
Jeg ved, der en mening med det hele, men jeg kan bare ikke se det lige nu. Jeg føler det, som om jeg har mistet alt, og at Gud har svigtet mig igen. Jeg havde lovet mig selv, at jeg aldrig skulle tvivle på Gud, men lige nu synes jeg bare, at han ikke lytter til mig mere ...
Hvad skal man gøre, når man føler, at han ikke er der, når man har allermest brug for ham?
Pige, 16 år

SVAR:
Tak for din henvendelse!
Menneskelivet kan være helt urimeligt hårdt
Det gør indtryk, at læse om al den modgang som livet byder dig i denne tid. Din mor er syg og din kæreste og du er ikke sammen mere - to, af de vigtigste (måske: de vigtigste) mennesker for dig! Du er hårdt ramt i denne periode!
Jeg håber, du har gode mennesker omkring dig (familie eller venner), som du taler med om alt det svære, som sker i dit liv netop nu. Hvis ikke, så vil jeg opfordre dig til, at opsøge nogen som du har tillid til, og som du kan fortælle om alt det hårde, som livet byder dig i denne periode. Bare nogle få mennesker.
Jeg vil forsøge at svare dig på dit spørgsmål: ”Hvad skal man gøre, når man føler, at Gud ikke er der, når man har allermest brug for ham?”
Gud er nær hos os – og han hører vores råb!
Når der sker ting i vores liv, som er svært, kan det være helt umuligt at forstå, hvordan Gud kan tillade, at det sker. Så føles Gud langt væk!
Men heldigvis er Gud ikke afhængig af vore følelser, så han kun er nær hos os i den grad, som vi føler, at han er det. Gud er altid nær hos sit barn! Ikke fordi vi nogle gange føler, han er det, og ikke fordi vi råber vores nød til ham. Men Gud er nær hos os midt i vores tab og smerter, fordi han elsker sine børn, og fordi han lover os i Bibelen, at han er det.
I Bibelens Salme 23 udtrykker Kong David en sandhed om Gud, som gælder for alle Guds børn: ”Selv om jeg går i mørkets dal, frygter jeg intet ondt, for du er hos mig, din stok og din stav er min trøst.” Gud er hos os! Det gælder også for dig, for du er også Guds barn!
Bibelen lærer os, at Guds nærhed hos os ikke afhænger af, om vi føler hans nærhed, men af at han har lovet os, at han er det.
Jesus siger noget lignende til sine disciple i en situation, hvor de oplevede sig meget usikre på fremtiden, og at alt det, de havde støttet sig til i deres liv, var ved at ramle sammen. Jesus siger: ”Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende” (Mattæusevangeliet kapitel 28 vers 20).
Jeg kan godt forstå, du føler, at Gud har svigtet dig, og at han ikke hører dig – og at du længes efter igen at mærke, at han omslutter dig med sin kærlighed og omsorg. Det har vi alle sammen brug for at mærke. Gud lover i sit ord, at han er nær hos os i alle de situationer, vi kan komme ud for i vores liv. Det løfte fra Gud må vi holde fast i i de perioder, hvor vi ikke synes, vi kan mærke hans nærhed og omsorg.
”Hvad skal man gøre, når man føler, at Gud ikke er der, når man har allermest brug for ham?”
Tag Gud på ordet, når han lover, at han altid er nær hos dig. Og bed ham om, at han igen vil lade dig opleve sin nærhed og sin omsorg for dig.
Er der en mening med alle ting?
Du skriver, at du ”ved, der er en mening med det hele”. Jeg er ikke sikker på, du har helt ret i det. Jeg vil hellere sige det på den måde, at alt det onde – sygdom, død og smerte – ikke har nogen mening. Men Gud har magt og vilje til – i hvilken som helst situation vi kan komme i – at sørge for, at alle ting bliver til gode for os. Det er det apostelen Paulus mener, når han i Romerbrevet kapitel 8 vers 28 skriver: ”Vi ved, at alt virker sammen til gode for dem, der elsker Gud”. Det indebærer ikke nødvendigvis, at vi altid kan se det. Vi kan nemlig ikke fuldstændig forstå den måde, Gud i sin kærlighed handler på i forhold til os.
Tvivl og tro
Du skriver, at du har ”lovet dig selv, at du aldrig skulle tvivle på Gud”. Det tror jeg er et løfte, som er helt umuligt at holde. Tro på Gud og tvivl på Gud er nemlig ikke hinandens modsætninger. Tværtimod! De følges ad. Med til det at tro på Gud hører, at man nogle gange tvivler på ham. Desuden er vi ikke selv herre over vores tvivl. Når vi tvivler, kan vi ikke – med vores vilje – få den til at forsvinde, og vi kan ikke forhindre, at den nogle gange kommer til os.
Råb til din far!
Jeg vil opfordre dig til, at du bliver ved med at råbe din smerte og frustration til Gud. Smerten over alt det, som rammer dig i denne tid. Frustrationen over ikke at kunne føle, at han hører dig. Og smerten over, at du har svært ved at tro på, at han lytter til dig, og over at han tillader det, der sker i dit liv netop nu.
Råb om hjælp til din himmelske far og tro på ham! Han har lovet, at han vil være dig nær og lytte til sit barn og på sin måde svare på din bøn.
Flemming H. Møller