Følelser for venindes "crush"- hvordan komme videre?
Hej Adamogeva.dk. Jeg er en 14-årig pige, som har en rigtig god veninde. På vores skole går en dreng, og vi snakkede for ca. 1 måned siden om, at han var ret sød og sjov. To uger efter begynder hun at få lidt følelser for ham. Det stadie var jeg slet ikke nået endnu (eftersom vi ikke havde snakket meget med ham), så jeg sagde, at jeg bare synes, at han var sød og at hun skulle "gå efter ham".
Her i fredags var vi til fest. Han snakkede i starten meget med mig - men pga. af min veninde bevægede jeg mig væk fra ham, så de kunne snakke alene. Det resulterede i, at de kyssede og snakkede (hele natten endda). Han har snakket med hende om, hvorfor de er mødtes før, da han synes hun er "perfekt" for ham. I dag skal de være sammen, og hvem ved hvad det fører til? Jeg tror personligt, at de finder sammen. Jeg ved ikke helt, hvad jeg føler, men jeg er nok lidt jaloux; hvilket jeg hader, da jeg vil støtte min veninde 100%. Samtidigt tænker jeg på, hvordan det suser i min mave, når jeg snakkede med ham til festen.
Jeg tror virkelig, jeg bliver nød til at komme videre. Men spørgsmålet er så bare: Hvordan skal jeg det? Jeg er normalt ikke typen, der falder for nogen og jeg vil faktisk meget hellere være single. Har I nogle råd, til at komme videre? Jeg har virkelig brug for det.
Hilsen pige, 14 år

SVAR:
Kære pige, 14 år
Tak for dit spørgsmål. Du virker som en pige, der er god at være veninde med. En pige der er til at stole på og som ønsker det bedste for andre. Det er kvaliteter, der er gode at have og som kan hjælpe dig mange gange i dit liv fremover.
Når jeg nu skriver til dig, er der sikkert sket mange ting, siden du skrev spørgsmålet. Måske har din veninde allerede fundet sammen med drengen – måske har hun droppet ham – måske er der sket noget helt tredje. Jeg skriver til dig med udgangspunkt i, at de har fundet sammen eller sandsynligvis snart gør det.
Følelserne kan være svære at styre
Jeg fornemmer helt klart på dig, at uanset dine egne følelser for drengen, ønsker du ikke at være sammen med ham, da det er din venindes fyr. Jeg fornemmer også, at det der i virkeligheden er dit største problem er, at du ikke helt har den kontrol over de følelser, du har, som du gerne vil have.
..men du kan vælge, hvad du vil gøre med følelserne
Hvis du er typen, der godt kan lide at skrive, vil jeg anbefale dig at skrive om dine tanker og følelser omkring hele situationen. Det giver tit et godt overblik at få sat ord på det, man går og tumler med.
Du kan også lufte dine tanker og følelser for din veninde. Fortæl hende at du kæmper med ikke at være jaloux, men at du ikke helt kan lade være. Ofte bliver problemerne mindre, når først man får talt om dem.
Flyt focus
Det er også en mulighed at bruge tid på at overveje, hvorfor det er, du ikke ønsker en kæreste lige nu, og hvad det er, der er fedt ved at være single.
Sidst men ikke mindst kan det også hjælpe at fokuserer på noget andet. Brug energi på dine andre venner og dine hobbyer. På den måde får du tankerne væk fra de følelser, du ikke ønsker at have.
Måske kan du have glæde af at læse disse artikler:
"Plusser" ved at vente med at få en kæreste
Slå koldt vand i blodet
Jeg håber, du får styr på dine følelser og kommer videre.
Venlig hilsen Heidi B. Simonsen