Flad som en pandekage – er min udvikling gået i stå?
Hej.
Jeg er en pige på 14 år og har ingen bryster. Jeg går i 7 klasse. Jeg er ca 160-163 cm høj. Jeg har fået min menstruation, det har jeg haft i omkring et år nu. Jeg dyrker motion 1-2 gange om ugen.
Jeg bruger bh, fordi jeg ikke kan lide at vise til folk, at jeg er 14 år og har dårligt nok bryster. Jeg kan dårligt nok passe en 75A. De er bulede, altså de er ikke helt flade, men det ene bryst gjorde ondt for 2-3 måneder siden, men der er ikke sket noget videre. Kan I hjælpe mig, om min udvikling er gået i stå eller sådan noget?
Jeg kan ikke lide at gå til min læge og spørge om min udvikling. Da jeg er en meget genert pige, hvad udvikling og den slags angår. Mange af de andre fra min klasse har allerede fået bryster, og jeg bruger lidt push up i min bh, så man ikke kan se, at jeg er helt flad. Håber I vil hjælpe mig
E, 14 år

SVAR:
Kære E
Jeg kan sagtens forstå, at det må være svært at føle sig anderledes end mange af sine klassekammerater. Det er godt, du tager dig selv alvorligt og spørger os om det, der bekymrer dig.
Der sker mange forandringer lige nu
Du har fået din menstruation for 1 års tid siden – det kan være en stor forandring at skulle vænne sig til. Du kan læse lidt mere om kroppens udvikling her: Fra pige til kvinde. Dine venner og veninder i klassen er i samme situation; de skal vænne sig til forandringer i deres egen krop, og I sammenligner jer med hinanden.
Prøv at læse, hvad den her pige på 13 år tænker om en lignende situation: Hvor længe går der før mine bryster vokser?
Som du kan se, er du ikke den eneste, der har det sådan.
Hvis du føler, at du har det bedre med at bruge bh, synes jeg, det er helt fint. Den kan være fin at bruge for at støtte brysterne – også når de er ømme.
Din udvikling lyder helt normal
Jeg synes, din udvikling lyder helt normal. Derfor ser jeg ikke nogen grund til, at du tager ned til din læge. I stedet kunne du tage en snak med din mor om, hvordan hendes udvikling var, da hun var på din alder. Når du kender hendes historie, kan du få et bedre billede af din egen udvikling som typisk vil ligne hendes en del.
Her er flere spørgsmål og svar, du kan læse:
Er jeg for langt bagud i udviklingen?
Hvad gør jeg med undervægt og forskellige bryster?
Jeg synes, du skal forsøge at tænke på alle forandringerne som en rejse, hvor der sker lidt hele tiden. Det gælder både kroppen men også dit sind, der forandrer sig . Kære E, forsøg at holde af din krop, sådan som den er :-)
Jeg håber, du kan bruge svaret til noget.
De bedste hilsener
Susanne Ertbølle