Findes der nogle gode cremer mod forhudsbetændelse?

Vis spørgsmål

Hej

Kender I nogle gode cremer mod forhudsbetændelse? Jeg har fået noget, som ikke rigtig virker, selvom jeg nu har brugt det i en uge!

Tak for svaret! :)

Morten, 18 år

SVAR:

Kære Morten

Jeg har desværre ikke en anbefaling af nogen bestemt creme, du kan bruge. Der findes flere forskellige cremer, men hvad der vil virke bedst i dit tilfælde, kommer meget an på, hvad der er årsag til din forhudsbetændelse.

Betændelsen kan skyldes svamp eller bakterier

Forhudsbetændelse kan skyldes vækst af bakterier eller svamp og kan bl.a. opstå, hvis man har snæver forhud eller ved dårlig hygiejne.
Hvis årsagen er svamp, kan din læge ordinere en creme med et svampemiddel.
Hvis årsagen er bakterier, kan lægen ordinere en creme med lokalt virkende antibiotika. I nogle tilfælde vil lægen vælge at anvende binyrebarkhormonholdig creme.
Hvilken creme, der er bedst for dig at bruge, kan din egen læge bedst vurdere. Jeg vil derfor anbefale, at du får en tid hos ham/hende til at se på det.

Du kan selv sørge for god hygiejne. Det kan du gøre ved at skylle i rummet under forhuden to gange dagligt med vand, saltvand (det skal være fysiologisk saltvand, som du selv kan lave, se fx her: Opskrift på fysiologisk saltvand) eller en klorhexidinopløsning, som kan købes i fx Matas. Hvis du har lidt snæver forhud, kan du vælge at købe en sprøjte (uden nål!) og bruge den til at skylle med.

Jeg håber, du kan bruge svaret!

Mvh. Samuel