Fik “finger” og det blødte, hvad er der sket?
Jeg er en pige på 17 år. Min kæreste “gav mig finger”, og først var det rigtig rart. Jeg kom. Men pludselig begyndte det at gøre meget ondt, og vi opdagede, at jeg blødte. Da jeg gik på toilettet så jeg, at der var meget blod – næsten som om jeg havde menstruation, selvom jeg ved, det ikke var det.
1. Jeg har regelmæssig menstruation, og der er mere end to uger til, jeg skal have det.
2. Det føltes helt anderledes end menstruationssmerter.
Selvom jeg er jomfru ved jeg, at det var indvendigt og ikke noget jomfruhinde-halløj. Jeg blev meget svimmel bagefter og fik kvalme – jeg tænkte, at det måske var, fordi jeg mistede “meget” blod.
Det skal lige siges, at jeg er veganer – dvs ekstrem-vegetar – og svimmelheden muligvis kan være jernmangel.
Hvad kan der være sket?
Vh Jydepigen

SVAR:
Kære jydepigen
Der kan være flere forklaringer på, at du blødte.
Du blødte, efter du havde fået orgasme, og jeg vil tro, du har blødt fra slimhinden i skeden og fra jomfruhinden. Når du bliver seksuelt stimuleret og tændt, strømmer der en masse blod til væv og muskler i og omkring skeden. Hvis slimhinden (den hud vi har indvendig i fx skeden og mundhulen) har været sårbar, skal der ikke ret meget til, at du bløder – og det ser voldsomt ud netop fordi, der strømmer så meget blod til.
Jomfru eller ej
Du skriver, at du mærkede ham indvendig, og at du derfor ikke tror, det kan have blødt fra jomfruhinden.
Samtidig skriver du, at du er jomfru. Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med det. Måske mener du, at man er jomfru, når man ikke har haft samleje med en fyr? Hvis du ikke har det, kan du sagtens bløde fra den kant, hvor jomfruhinden sidder, når din kæreste fører en eller flere fingre ind i skeden.
At dele sex
Som sagt er jeg ikke helt sikker på, hvad det for dig betyder at være jomfru. For mig at se deler du og din kæreste sex. At give hinanden orgasme ved fingersex, som din kæreste gjorde for dig den aften, er en del af et aktivt sexliv. Oralsex, samleje og mange andre ting er OGSÅ sex.
Måske er det bare et spørgsmål om, at vi bruger ordene lidt forskelligt. Måske betyder det faktisk noget for dig at være jomfru, indtil du finder “den eneste ene”. I så fald synes, jeg du skulle læse lidt i disse artikler. Her kan du også læse om, hvorfor vi på AdamogEva.dk tror, at sex bliver endnu mere fantastisk, hvis det bliver gemt til ægteskabet og kun bliver delt med ét andet menneske:
Værd at vente på
Sex og følelser
10 gode grunde til at vente med sex
Vejen til god sex
Venlig hilsen
Ida Rom