Far drikker - genert og flov overfor kærestes familie - kan I råde mig?
Hej A&E
Nu er jeg endelig blevet kæreste med ham, som jeg har gået og ventet på i lang tid. Der er dog et problem alligevel. Min familie har altid haft en del problemer. Min far har altid, og gør stadig, drukket ufatteligt meget, og vi prøver at gøre alt, for at han stopper, men det kan vi jo ikke. Nå, men jeg har fortalt min kæreste meget lidt om det, da jeg er ret flov, burde jeg fortælle ham det??
Nå, men det andet er også, at jeg er rigtig flov overfor vores hus, det skal lige siges, han kommer fra en "rigmands" familie, hvor deres hus er helt nyt osv.. Altså ikke fordi min familie er fattige, men vi bor i et rigtig, rigtig gammelt og grimt hus. Han har kun været hjemme ved mig en gang, hvor vi stort set kun var på mit værelse. Jeg er vildt flov over huset og min familie, så vi er altid ved ham, ALTID.
Ved ikke, om der er noget, jeg kan lave om på, eller hvad jeg skal gøre, for ville ønske jeg kunne tage ham hjem til mig :)
Hvordan undgår jeg egentlig at være genert, når jeg er sammen med hans familie???
Forvirret pige, 17 år

SVAR:
Kære "forvirrede pige"
Jeg kan rigtig godt forstå din bekymring og dét, at du er flov. Det er ikke spor let, når de ting, vi ikke selv kan styre, laver problemer i hverdagen.
Du kan ikke ændre din familie
Du kan selv styre, hvordan du er, og hvordan du opfører dig. Du kan bestemme, om der er rent og pænt på dit værelse, og hvor I ellers skal opholde jer. Men du kan ikke gøre noget ved din far og hans alkoholmisbrug. Du kan ikke gøre noget ved, at jeres hus er gammelt og grimt. Det er rigtig svært for dig lige nu, og det gør dig usikker i forhold til din kæreste.
Ret fokus mod din kæreste og tal med ham
Det, du kan gøre, er at kigge rigtigt grundigt på din kæreste og så finde ud af, hvilke værdier, han har. Er han optaget af livet og af kærligheden til dig? Eller er han optaget af overflade, ting og fremtoning?
Hvis du har fundet dig en rigtig god kæreste med hjertet på det rette sted, så tal med ham om, hvordan du har det. Fortæl ham, hvordan det er at have en far, som man elsker, men som har en adfærd, som man hader. Fortæl ham om, hvordan det fylder for dig, og hvordan det gør dig ked af det.
En kæreste er ikke kun god at kysse med. Han skulle også gerne være god at tale med.
Alt det, du ikke kan ændre, skal ikke fylde mellem jer
Bagefter kan du tale med ham om din usikkerhed ved husets tilstand. Vær ærlig om, at du kan føle dig lidt underlegen, fordi de har et flottere hus, og måske har lidt flere penge end jer. Du skal få det ud, så det ikke tager plads imellem jer, som noget du mærker der fylder, men som han ikke aner noget om.
Jeg er overbevist om, at hvis han er en rigtig god og sund fyr, så er han fuldstændig ligeglad med, hvordan du bor, bare du er glad sammen med ham. Jeg tror ikke, han er ligeglad med, hvordan din far er. Men det er fordi, han kan se, at det gør dig ked af det, når din far drikker for meget. Del det med ham, og lad det være noget, I kan tale om, hvor du kan blive trøstet og lyttet til.
Nyd at have et fristed
Måske kan hans familie og hans hus være det sted, hvor du søger hen, når du synes, det er for svært at være hjemme. Måske kan du komme til at opleve det som et fristed, hvor du ikke skal tænke på, om din far er fuld eller ej. Hvis du er ærlig overfor hans forældre, og hvis de også har nogle gode, sunde værdier, så vil de måske tage dig ind i varmen og give dig noget af det, du savner hjemmefra.
Du nævner ikke noget om din mor. Jeg ved ikke, om du har et tæt forhold til din mor. Hvis hun også lider under din fars adfærd, kan det være, at hun også har brug for engang imellem at hygge sammen med dig og din kæreste.
Delt smerte er lettere at bære
Mit bedste råd er, at du er hudløst ærlig omkring, hvordan du har det, og hvad der er svært. Derefter skal du tage imod al den omsorg og støtte, som din kæreste giver dig. Livet er godt, og det er også nogle gange ondt. Men hvis I er to om at dele smerten, så klares det lettere.
Jeg håber, din kæreste er en god og sund fyr med et stort hjerte. Så har du ikke noget at være genert over. Han har valgt DIG – ikke dit hus, din far eller din families problemer, men han kan være sammen med dig gennem op- og nedturene.
Kærlig hilsen
Anja