Familie- og kærlighedsliv dårligt - hvordan bliver det bedre?
Hej. Jeg har nogle spørgsmål til, hvordan min hverdag kan komme til at hænge sammen igen. Jeg er træt og ked af det hele tiden, fordi min mor og hendes kæreste ikke kan finde ud af at være kærester. Det resulterer i, at jeg som det eneste barn tilbage i huset er meget ensom og ikke ved, hvad der skal skal ske med dem.
Jeg holder rigtig meget af min mors kæreste, men jeg kan ikke holde ud at høre om alle penge problemerne og med, hvor vi skal bo. Jeg får hele tiden at vide, at vi skal flytte, men ingenting sker.
Ud over familien går kærligheds livet også rigtig dårligt, jeg er buttet, men får tit at vide, at jeg er en smuk og rigtig dejlig pige. Jeg har bare aldrig været den tynde smukke pige, som alle vil have, og jeg har svært ved at forholde mig til ting. Jeg vil bare rigtig gere have nogle råd til, hvordan jeg kan blive lidt mere glad.
Mvh.
Maria, den fortvivlede pige, 17 år

SVAR:
Hej Maria, 17 år
Tak for dit brev.
Jeg har lyst til at begynde med at kommentere på det sidste, du skriver. Du skriver, at du har svært ved at forholde dig til ting.
Til dette vil jeg give dig mine tanker tilbage. Jeg synes, at du er god til at forholde dig til dit liv mht. noget. Du fortæller:
Jeg er træt af det.
Jeg er ked af det.
Endvidere ved du, hvad du er træt af og ked af.
Ved at have kendskab til, hvordan du oplever tingene, giver det mulighed for at overveje: Sådan er det at være mig lige nu. Er der mulighed for at ændre på det, så at jeg kan, som du skriver, blive mere glad?
Du nævner 2 temaer
Tema 1: Min mor og hendes kæreste.
Du fortæller meget præcist, hvad det er, der er svært.
• De skændes.
• Jeg kan ikke holde ud at høre om penge.
• Jeg kan ikke holde ud at høre om spørgsmålet om, hvor vi skal bo.
• Jeg får hele tiden at vide, at vi skal flytte, men der sker ingenting.
• Jeg er det eneste barn i huset og er meget ensom.
Når jeg kigger på listen med svære ting, tænker jeg på, at det er forståeligt, at det er svært at få din hverdag til at hænge sammen. Du fortjener virkelig at følges med nogen, der lytter til dig, og som du kan regne med, og som vil hjælpe dig i det, som du står i.
Er der mulighed for at vælge at forandre noget?
Nu ved jeg ikke, hvad du har forsøgt, men jeg vil liste nogle muligheder op, som du kan overveje, om du kan bruge til at forandre din situation med.
• Er det en mulighed helt konkret at sige eller skrive til din mor: Jeg har det rigtigt svært med, at I siger, vi skal flytte, og der sker ingenting. Det gør mig virkelig ked af det og træt af det. Jeg kan ikke holde ud at høre på, at I skændes.
• Har du ældre søskende, som du har mulighed for at snakke sammen med, og som du kan stå sammen med, så at du på den måde ikke føler dig helt så ensom?
• Kunne du i virkeligheden tænke dig at flytte hjemmefra? Ville det være en mulighed? Er der et andet familiemedlem, du kunne have lyst til at bo hos?
• Kender du en, som du har tillid til, og som du kan snakke med om det, som du står i? Er det en mulighed at finde en, som kan bakke dig op i at gøre det, som er godt for dig.
Spørgsmålene stiller jeg til dig, da det er vigtigt, at du finder ud af, hvad du tænker og mærker omkring, hvad der vil være bedst for dig.
Tema 2: Mit kærlighedsliv går dårligt
Det første jeg lægger mærke til er, at du fortæller:
• Jeg får at vide, at jeg er smuk.
• Jeg får at vide, at jeg er en dejlig pige.
Når jeg læser det i dit brev, lyder det i mine ører til, at du har taget det til dig.
Prøv at læse det igen og sig det om dig selv, så at det ikke kun er andre, der siger det, men også dig selv:
• Jeg er smuk.
• Jeg er en dejlig pige.
Du tilføjer, at du er en buttet pige og aldrig har været den tynde smukke pige, som alle vil have.
Til dette vil jeg gerne spørge dig: Hvad tror du i virkeligheden, der betyder noget, når 2 mennesker finder sammen/ bliver gift? Jeg har hørt mange forskellige kommentarer omkring, hvad mennesker falder for. Her har du et par eks.: Dit smil, din hjælpsomhed, dine kreative evner, dit gode humør.
Når jeg skriver det til dig, så er det for at give dig mine erfaringer tilbage. Jeg erfarer, at det er rigtig mange ting, der kan være af betydning. Og tænk, nogen siger, at du er en dejlig pige.
Og et lille tillægsspørgsmål. Er sandheden, at alle går efter tynde piger?
Tag tid til at finde en kæreste
Hvordan er det for dig at tænke på at tage dig tid til at finde en kæreste. Ville det være godt at starte med at give dig tid til at finde ud af, hvad du har brug for lige nu som hjælp til at komme videre i det, du er i hjemme lige nu. Ved at have omsorg for dig selv på denne måde, er der mulighed for at blive mere klar til at finde en kæreste.
Afsluttende kommentar til dig
Jeg sidder og glæder mig over, at du har skrevet til brevkassen. Godt gået. Du må gerne tænke på, at du ved at skrive, deler dine svære ting med en, så du er startet på at dele din ensomhed med en anden.
Jeg ønsker dig alt muligt godt. Du er velkommen til at vende tilbage, hvis du har brug for det.
Med hjertelig hilsen Hanne Esmarch