Er sex OK, når jeg er 14? Hvordan håndtere mine forældre?
Hej, jeg er en pige på 13 år med en dejlig og total igennem fantastisk kæreste (han er 14). Vi kysser, krammer og "snaver". Hver gang vi er alene, begynder vi at lægge os i en seng, begynder at snave og lægger os oven på hinanden og gnider vores underliv op ad hinanden (selvfølgelig med bukser på). Jeg bliver også helt tændt af det. Men jeg har nogle problemer.
Altså, jeg ved, at jeg nok lyder for ung og den slags, men jeg føler mig klar til at have sex med ham, men der er det problem, at mine forældre nok vil blive både skuffede, sure og kede af, hvis jeg en dag siger, at jeg ikke er jomfru mere ... Jeg tør nemlig ikke fortælle mine forældre, at jeg føler mig klar og den slags, da de vil synes, at det er en rigtig dårlig idé, og jeg er for ung.
Så foreslog jeg også min kæreste, om vi kunne vente, til jeg var 14. Han syntes, det lød fint og den slags. Men jeg tænker bare, at han er 15 til den tid, og der er noget med den der aldersgrænse? Så jeg føler, at jeg simpelthen ikke MÅ gøre det, selvom jeg er 14 og klar. Så mine spørgsmål til jer er:
• Er jeg gammel nok (som sagt, jeg føler mig jo klar)?
• Hvordan skal jeg håndtere det med mine forældre?
• Er det i orden med den der aldersgrænse til den tid, hvis jeg beslutter at vente?
(PS: jeg ved godt alt det der om beskyttelse – kondomer, p-piller ...)
Tusind tak på forhånd!
Hilsen 13-årig pige :)

SVAR:
Kære 13-årige
Tak for dit spørgsmål. Det er super godt, du spørger nogen til råds. Dejligt, at du har så mange overvejelser, om hvad der er bedst for dig og din kæreste.
Sex er en fantastisk gave, og det er rigtig godt, du ikke bare giver dig i kast med sex, selvom du føler dig klar, og din kæreste også er klar. De fleste vil måske nok mene, at hvis man har lyst til at gå i seng med hinanden, og man er enige om det, så er det bare OK. Her på AdamogEva.dk mener vi ikke, det hænger sådan sammen.
Lovgivning
Mange medier lægger op til, at man selvfølgelig skal have sex, hvis man har lyst. Det bliver vi alle præget af. Dog er der flere ting, jeg mener, der skal med ind i billedet, hvis man ønsker at forholde sig til sex på en sund måde. Den ene af tingene er du selv inde på, og det er lovgivningen i Danmark om den seksuelle lavalder. Den lov er ikke lavet for at genere dem, der er under 15; men fordi man mener, at man ikke er fysisk og mentalt klar til at have sex, før man er 15.
Selvom lovgivningen siger, at nogen over 15 år ikke må have sex med nogen under 15 år, er det ikke ensbetydende med, at man bare skal dyrke sex, når man er blevet 15 år. Heller ikke selv om man føler, man er klar til at dyrke sex. Det er der flere grunde til. Jeg vil nævne et par af grundene.
Sex er en fantastisk gave
Sex er en fantastisk gave, når det får lov at udfolde sig mellem to mennesker i et trygt og forpligtende forhold.
Sex gør noget ved os på et dybt plan og sætter følelsesmæssigt nogle afgørende spor i vores sind og tanker. Når lovgivningen siger noget om den seksuelle lavalder, er det et klart tegn til alle om, at man ikke skal have sex, når man er under 15 år. Så strengt taget er det ikke bare et spørgsmål, om du har lyst, eller hvad dine kammerater eller forældre siger.
Du har fuldstændig ret i, at du er for ung til at dyrke sex som 13-årig, og det er du også, selv om du fylder 14 år.
Læs mere i de her artikler:
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Sex og følelser
10 gode grunde til at vente med sex
Hvordan skal jeg håndtere det med mine forældre?
Det lyder, som om du har forældre, som har holdninger og ikke er ligeglad med dig. Det lyder også, som om du heller ikke er ligeglad med, hvad de siger og mener. Det er super godt. Selvom forældre indimellem kan opleves, som om de lever på en hel anden planet for mange år siden, har de jo som regel en grund til at mene, som de gør.
Du spørger, hvordan du skal håndtere det med dine forældre. – Ja, det kan jeg nok ikke svare så præcist på. – Men gad nok vide, hvad der ville ske, hvis du prøvede at snakke med én af dem om, hvad de tænker om det at være kærester og have sex. På den måde kan du ligesom sende en slags prøveballon op for at se, om du tror, det er noget, I kan snakke videre om. Mange forældre vil i virkeligheden gerne snakke om sex med deres børn, men får det ikke gjort. – Måske kan du prøve at lægge op til en snak.
Kærester på en sund måde
Du skriver, at I er meget tiltrukket af hinanden også seksuelt, det er både dejlige og fantastiske følelser, som jeg synes, du skal nyde.
I dag lyder det nærmest, som om den måde at være ”rigtige” kærester på er, at man har sex. Men på AdamogEva.dk mener vi, at du passer bedst på dig selv og din kæreste ved at gemme sex, til du har en alder, hvor du er parat til at forpligte dig på din kæreste og give løfte om, at I ønsker at holde sammen altid. På den måde giver man tryghed og tillid omkring sex. Det er lige præcis under tryghed og tillid at sex kan få lov at udspille sig, hvorved det bliver den mest fantastiske gave, man kan tænke sig. – I denne trygge ramme behøver man ikke være bange for at blive forladt og vraget, fordi man ikke kan præstere lige godt hver gang.
Derfor er min opfordring til jer, at I satser på at lære hinanden og jer selv endnu bedre at kende som mennesker og på den måde udbygge jeres forhold til hinanden. Her tænker jeg på at dyrke fritidsinteresser sammen, fx sport, musik osv. og være sammen med jeres venner.
Læs også artiklen: Pigevenner og drengevenner
Håber, du kan bruge mit svar til at blive mere klar på, hvad du vil satse på.
Du ønskes alt muligt godt i dit liv.
De bedste hilsner
Annette