Er mine brystvorter ikke udviklet ordentligt?
Jeg er en pige på 14 og ved ikke lige, hvad jeg skal gøre ved det her:
Var omkring 12-12½ år, da jeg begyndte at få bryster – og mine brystvorter var utrolig store dengang, men tænkte jo bare, at det var normalt. Men nu hvor jeg er 14, ser de stadig sådan ud. Har ikke den hårde plet inde i midten på brysterne. Har bare en stor, rund blød klat, som nogle gange virkelig kan fylde meget af mit bryst.
Er mine brystvorter ikke udviklet? Kan jeg selv gøre noget, eller skal jeg gå til lægen?
K, 14 år

SVAR:
Kære K
Tak for dit spørgsmål.
Forskelle i udseende
Mennesker ser meget forskellige ud. Nogle er høje, andre er lave. Nogle er tykke, og andre er slanke. Og de fleste er midt i mellem.
Det gælder også for brystvorter. De kan se meget forskellige ud, og der findes ikke som sådan “normale” brystvorter. I løbet af puberteten sker der store forandringer med kroppen. Det har du formentlig allerede bemærket. Det skal man naturligvis vænne sig til, og man kan hurtigt komme til at sammenligne sig med alle mulige andre.
Men det skal man passe på med, da nogle kommer hurtigere igennem puberteten end andre. Man kan ikke gøre andet end at acceptere, at det tager den tid, det tager. Du kan ikke selv gøre noget særligt for at påvirke puberteten eller udviklingen af dine brystvorter.
Læs mere om udvikling og pubertet i artiklerne Fra pige til kvinde og Pubertet – en ekstrem forvandling. Du kan også klikke på Bryster i vores leksikon og læse masser af svar til andre.
Du er velkommen til at kontakte din læge, hvis du gerne vil have en læge til at se dine brystvorter og vurdere dem. Men jeg har svært ved at forestille mig, at en læge vil iværksætte undersøgelser eller behandling hos en 14-årig med en forespørgsel som din.
Mvh Boje