Er min skede for stram til at have samleje?
Hej
Der er efterhånden gået et par måneder med min kæreste nu, og vi har besluttet os for at vise vores kærlighed til hinanden. Vi er begge jomfruer, og derfor bevæger vi os begge ud i det lidt ukendte.
Vi har mange gange været tæt på at have samleje, men sagen er den, at jeg ikke bliver tændt. Han rører mig mine følsomme steder. Han stak sin finger op i skeden, men det tændte mig slet ikke. Han siger også til mig, at jeg er vildt stram.
Mit spørgsmål lyder derfor: Hvis jeg er for stram, kan han han så ikke få den ind i min skede?
Skal man have orgasme inden selve samlejet, eller når penissen er inde i skeden?
Jeg mærkede lidt smerter, da han stak sin finger op i skeden. Hvad så, når det bliver erstattet med hans penis? AVV!
E, 16 år

SVAR:
Kære E
Det glæder mig at høre, at du og din kæreste har været sammen nogle måneder nu, og at I har givet jer tid til at lære hinanden at kende, før I har valgt at være sammen seksuelt. Sex er nemlig, som du skriver, en fantastisk måde at vise sin kærlighed til hinanden på, men det kan også have store følelsesmæssige konsekvenser. Det vil jeg vende tilbage til nedenfor.
Skeden kan udvide sig
I forhold til dine spørgsmål, så tror jeg bestemt ikke din skede er for stram. Det er helt normalt, at der ikke er så meget plads i skeden, når du ikke har haft sex før. Det kan også gøre ondt og bløde lidt de første par gange. Skedeåbningen vil typisk blive mere elastisk og mere rummelig efter nogle gange.
Orgasme på forskellige tidspunkter
I forhold til om man skal have orgasme inden selve samlejet, eller når penissen er inde i skeden, så kommer det lidt an på, om det er manden eller kvinden, det drejer sig om, samt til en vis grad også erfaring. Manden får typisk orgasme, mens penissen er inde i skeden, mens kvinden nemmere kan få det, uden penissen er i skeden. Det og meget mere kan du læse om i vores artikel Sex den første tid – i praksis.
Sex kræver tryghed
Tilbage til det med at have sex for første gang: Som nævnt kan sex have store følelsesmæssige konsekvenser. Sex kan både frembringe den største lykke, men det kan også føre til, at man bliver dybt såret, fx hvis den man er sammen med, en dag vælger at forlade én, være sammen med en anden eller at udstille én overfor andre.
Desuden er meningen med sex jo i bund og grund også at få børn, og det vil der altid være en risiko for, selvom man bruger prævention. Det siger jeg ikke for at skræmme jer, men for at understrege, at det er en stor beslutning at vælge at have sex med et andet menneske.
Du skriver, at du ikke helt føler dig tændt, når han rører ved dine følsomme steder. Det kunne måske være et tegn på, at du ikke helt føler dig tryg og sikker i situationen. Måske har I brug for at lære hinanden endnu bedre at kende, før I går et skridt videre. Her på AdamogEva.dk råder vi til helt at vente med at være sammen seksuelt, til man er gift, fordi vi tror på, at ægteskabet skaber de bedste rammer for et trygt og godt sexliv. Det råd vil jeg også give videre til jer.
Derudover vil jeg anbefale jer at læse artiklerne Værd at vente på og kigge på temaet Teenager og sex, hvor I kan finde artikler og svar, der kan give jer nogle input til, hvad der er godt at gøre som kærester.
Mvh Samuel