Er min skede for lille til samleje?
Hej
Jeg vil gerne have sex med min “ven”. Min ven og jeg har forsøgt et par gange nu. Han er virkelig sød og forstående, og vil ikke gøre mig ondt. Så det er ikke, fordi jeg føler mig utilpas.
Vi har en del “foreplay”, og jeg bliver våd. Men når han forsøger at presse sig ind, er “kanalen” så lille, at den faktisk kan være svær at finde.
Jeg har læst, at man skal bryde en form for hinde, og det er det, der gør ondt, men der er slet ikke plads til, han kan komme ind. Han er så heller ikke “lille”, men burde det ikke være muligt for en skede at strække sig meget (eftersom et babyhoved skal kunne komme igennem)?
Hvordan gør jeg den første gang mindre smertefuld? Hvordan kan jeg sørge for, der er plads? På en måde der gør, han ikke skal volde mig smerte, eftersom han er utilpas med det.
Tak. T, 18 år

SVAR:
Kære T
Tak for dit spørgsmål. Godt, at du deler i stedet for at gå alene med din bekymring.
Jeg kan kun svare ud fra et medicinsk synspunkt, men grænsen mellem det psykologiske og medicinske er nok lidt flydende i dette tilfælde. Du har ret: Det er meningen, at et barn skal kunne presses ud gennem skeden. Uden at have mødt dig, kan jeg med næsten 100% sikkerhed også sige, at det ikke burde blive noget problem, når den tid kommer.
Jomfruhinden” er ikke hindringen, for den er ikke nogen hinde, der forhindrer indtrængning men derimod en lille slimhindefold i skeden, som kan bløde lidt, hvis den får rifter ved fx første samleje.
Kroppen reagerer pr. refleks
Rent medicinsk er der få tilstande, der kan gøre det svært at få penis ind i skeden. Dog vil jeg gerne pointere, at jeg ikke tror, der er noget fysisk galt med dig!
“Vaginismus” er en ufrivillig sammentrækning eller refleks i musklen i underlivet. Denne sammentrækning kan ske, når noget trænger ind i skeden. Reaktionen varierer fra ubehag til dunkende smerter. Smerten forsvinder, så snart det, der trænger ind (fx penis, tampon, finger), fjernes. Kvinder tror, de er “for små”, eller “han er for stor”, når de oplever det.
Det er sjældent, der er noget fysisk galt, men det kan være en idé at lade dig tjekke af din læge for fx blærebetændelse, svampeinfektion og lignende. Det er også set, at stress og frygten for brud af “jomfruhinden” kan give denne ufrivillige sammentrækning.
Krop og psyke hænger sammen
Det er vigtigt, du er med i hele denne proces, så dit hoved kan følge med. Hvis I stresser/presser det i gennem, vil kroppen formentlig svare igen med endnu stærkere modvilje. Giv det noget tid. Udforsk hinanden. Bliv helt trygge ved hinanden. Start eventuelt med, at han bruger fingrene på dig, fx en ad gangen. (Det er en af øvelserne, der anbefales mod vaginismus). Musklen i underlivet skal slappe af, når noget kommer ind i skeden, for at det ikke gør ondt, men det er noget, kroppen skal lære.
Sex er en dejlig ting, der ikke skal forceres. Du og din kæreste kan måske få noget ud af sammen at læse og tale om artiklerne: Vejen til god sex og Sex den første tid – i praksis.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at du eventuelt kan tale med din partner om det.
Er du på nogen måde i tvivl, er din læge der til at forsikre dig om, at du er bygget lige, som du skal være. Du skal i hvert fald ikke gå alene med bekymringen og slet ikke med smerter.
Venlig hilsen
Heidi Fhær Larsen