Er min kæreste utro?
Hej Adam og Eva
Jeg mødte min kæreste for tre år siden, da jeg arbejdede, hvor hun kom i praktik. Vi blev hurtigt venner og blev rimelig hurtigt kærester. Jeg elskede at bruge min tid på hende.
Problemet dengang var, at hun krævede meget opmærksomhed fra mig, så jeg følte mig meget fanget efter noget tid. Vi valgte så at gå fra hinanden den gang, og jeg valgte at bryde al kontakt til hende, for jeg følte, jeg ikke kunne komme videre. Hun ville gerne have mig som ven efter bruddet. Så vi var venner et godt stykke tid, men da hun fik en ny kæreste, brød jeg helt med hende, da jeg blev for såret.
Efter tre år uden kontakt til hende fandt jeg hende på facebook og følte, jeg var klar til at snakke med hende igen. Hun var meget glad for, at jeg skrev til hende. Vi valgte så at mødes. Hun fortalte, at hun havde fået en datter med ham, hun blev kæreste med for 3 år siden. Jeg kunne se på hendes mave, at hun ventede sig igen, men hendes nye kæreste valgte at gå fra hende, da han fandt ud af, at hun var gravid. Jeg er en ret følsom person, så jeg begyndte at snakke mere med hende og se hende mere og mere, og vi endte med at blive kærester igen, mens hun ventede den nye baby :) Nu har vi så været sammen i fire måneder, og hun fødte for ca. en måned siden.
Mit problem er nu, at hun er begyndt at tage kontakt til faren til den lille, fordi hun synes, det er rart, at sønnen kan se sin far og omvendt. De ser hinanden 1-2 gange om ugen, men i takt med, at de ses, er jeg ligesom blevet skubbet ud. Den seneste uges tid er hun blevet meget kold i sine svar på sms, og når vi ringer sammen.
Da vi startede vores forhold, følte jeg mig meget forelsket i hende, og hun var meget forelsket i mig. Mange søde sms'er osv. Men alle de ting er fra én uge til en anden forsvundet. Jeg er så bange for, hun er faldet for ex-kæresten igen, som er far til barnet. De ser hinanden mere, end vi kan se hinanden.
Hilsen den
usikre fyr, 27 år

SVAR:
Kære usikre fyr
Tak for din henvendelse.
Jeg kan godt se, at din situation ikke er enkel. Du er forelsket i din kæreste, og samtidig er du bange for, at hun igen er faldet for sin ex-kæreste, som er far til hendes søn.
Træd tre skridt tilbage
Du stiller ikke noget konkret spørgsmål. Derfor kan jeg heller ikke vide, i hvilken retning dine tanker går, og hvilke spørgsmål du tumler med. På den baggrund vælger jeg at dele de tanker med dig, som jeg har efter at have læst dit brev.
Hvis dine tanker kredser om, om du skal blive hos din kæreste eller vælge at bryde forholdet, så kan jeg naturligvis ikke fortælle dig det. Den beslutning må du selv tage. Du er forelsket i kvinden, og samtidig har du en masse besværlige tanker angående hendes forhold til hendes søns far. I den situation kan det være svært at gennemskue tingene og at tage beslutninger. Jeg vil derfor forsøge at sætte ord på din situation, sådan som jeg ser den. Måske er du ikke enig med mig i det hele, men det giver dig en mulighed for at “træde tre skridt tilbage” og se din situation på lidt afstand.
Papfar til to børn
Hvis du vælger at binde dig til din kæreste, vælger du at dele dit liv med en kvinde, som har to børn, som du ikke er far til. Sådan vil det altid forblive at være! Børnene vil med al sandsynlighed altid følelsesmæssigt være knyttet mere til deres mor end til dig, deres papfar. Desuden vil de to børn fylde ganske meget i din kærestes liv og hun vil være knyttet tæt til dem.
Som jeg forstår det, du skriver, er det to forskellige mænd, der er far til din kærestes børn. Højst sandsynligt vil de begge komme til at spille en betydelig rolle i dit og din families liv. Sandsynligvis skal børnene hver især med jævne mellemrum være hos deres far. De skal hentes og bringes – og det er fædrene, der skal samarbejdes med vedrørende børnehave, skolegang, ferieplanlægning og en masse andre ting i børnenes liv.
Jalousi kommer sikkert til at spille en rolle
Du er bange for, at din kæreste er faldet for sin ex-kæreste, som er far til den yngste af hendes børn, og de er begyndt at se hinanden mere, end I to kan se hinanden. Om hun er faldet for ex-kæresten ved jeg naturligvis ikke. Men det vil ikke være unaturligt, hvis netop jalousi vil komme til at spille en rolle for dig, både nu og i fremtiden. Jalousi – dels i forhold til børnene, der som sagt sandsynligvis vil forblive at være følelsesmæssigt knyttet tættere til deres mor end til dig og samtidig vil fylde meget i deres mors liv – og dels i forhold deres fædre.
Hvorfor slog du op første gang
Jeg hæfter mig ved, at én af årsagerne til at dit og din kærestes forhold gik i stykker for tre år siden var, at du oplevede, at “hun krævede meget opmærksomhed fra dig”, og du kom til at “føle dig fanget”. Om det vil blive tilfældet igen, ved jeg naturligvis ikke.
Træf dit valg
Jeg vil foreslå, at du taler med din kæreste om dine tanker og om din usikkerhed vedrørende hendes forhold til hendes søns far. Måske kan hendes reaktion på dine tanker og din usikkerhed være med til at afklare nogle ting for dig. Som sagt kan jeg naturligvis ikke fortælle, hvad der er bedst for dig at gøre. Men jeg vil opfordre dig til at overveje de tanker, jeg har delt med dig og på den baggrund træffe beslutning om, hvad du vil.
Måske kan du hente inspiration i disse artikler: Skal jeg blive eller gå fra min kæreste? og Konflikter i parforholdet.
Flemming Harpøth Møller