Er min kæreste eller mit sidespring far til mit barn?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er usikker på, hvem der er far til mit barn. Er i et fast parforhold, men havde desværre et sidespring (ikke noget jeg er stolt af!) i august – samme dag som min ægløsning skulle ske. Jeg fik derefter menstruation i begyndelsen af september.

Min kæreste og jeg havde sex løbende gennem september og flere gange omkring min ægløsningsdato. Tog en graviditetstest i slutningen af september, og den var negativ. Men i begyndelsen af oktober testede jeg første gang positiv.

Kan jeg nu være sikker på, at faren til barnet er min partner? Er det 100% udelukket, at faren kan være sidespringet i august, som jo var på ægløsningsdagen?

Jeg har jo haft menstruation efterfølgende og testet negativ. Men kan det alligevel være sådan, at jeg er blevet gravid i august?

Håber du kan gøre mig lidt mere sikker på det hele!

Kh

K, 22 år

SVAR:

Kære K

Først og fremmest tillykke med din graviditet.

Din kæreste er faren

Jeg kan med sikkerhed svare på dit spørgsmål: Det er din kæreste, der er far til barnet. Når du har haft menstruation efter dit sidespring, er der ikke nogen mulighed for, at du blev gravid dengang.

Fortæl om dit sidespring

Når nu det er afklaret, vil jeg tage fat i en anden del af dit brev, som du godt nok ikke har stillet spørgsmål til. Jeg tænker nemlig, at dit forhold til din kæreste kan have rigtig godt af, at du fortæller ham om dengang, du lavede sidespringet og får sagt undskyld/bedt om tilgivelse.

Jeg ved selvfølgelig ikke, om du allerede er gået til bekendelse overfor ham, men for at der er helt rene linjer mellem jer, synes jeg, du skal være ærlig. Det kan komme til at fylde meget for dig, og først når “alle kort er lagt på bordet” kan I få bearbejdet de udfordringer eller problemer, der var skyld i sidespringet.

Når I nu skal have et barn sammen, skal I også have et samarbejde, som kræver, at I ved præcis, hvor I har hinanden og kan stole på hinanden. Det er de bedste vilkår for en lille familie.

Måske kan du få noget ud af at læse vores artikler:
Utroskab
Konflikter i parforholdet
Den nødvendige tilgivelse

Vi har også flere svar til andre, som er i en situation, der ligner din, fx:
Kan min flirt være far til min baby?
Lavede en bommert – hvem er far til mit barn?

Jeg håber, du får en god graviditet og en god snak med din kæreste.

Venlig hilsen
Karen Klitlund Børty