Er manglende og svigtende rejsning et problem?

Vis spørgsmål

Hej

For 2 måneder siden havde jeg en enkelt dag, hvor jeg ikke kunne opnå erektion! Jeg var sammen med min kæreste og pludselig svigtede rejsningen, det skal lige siges, at vi forinden havde haft masser af sex, og vi har faktisk et rigtig godt seksuelt forhold.

Men denne ene dag kunne jeg meget pludseligt ikke få rejsning, og det stod på i ca. 24 timer, og så kunne jeg godt få rejsning igen, og siden har alt været normalt og jeg har ikke rigtig tænkt over det! Lige indtil for 2 dage siden, hvor jeg ikke kunne få erektion igen!

Det har lykkedes mig omkring 4 gange siden, men det kræver meget arbejde. (Når min penis bliver stiv, har jeg ikke problemer med at holde den stiv) Det skal også siges, at jeg ikke har haft en naturlig rejsning i over 24 timer! (I skrivende stund).

Er det normalt, at man som teenager har rejsningsproblemer som disse, eller burde jeg blive tjekket for åreforkalkning, sukkersyge osv!

Håber virkelig I kan give mig et svar eller råd!

PS: Sidst jeg havde dette, gik det over, og alt var normalt igen. Jeg havde ikke problemer overhovedet, og jeg tænkte slet ikke på det mere!

A, 19 år

SVAR:

Hej A

Det lyder, som om du er ret påvirket af din manglende evne til rejsning. Jeg kan godt forstå, det må påvirke dig en del! Jeg ville dog ikke i dit tilfælde være bekymret.

Der kan være rigtig mange årsager til rejsningsproblemer for teenagere (præsentationsangst, hormoner, stress med meget mere), men dem, du selv nævner (åreforkalkning, sukkersyge, osv.), er meget usandsynlige årsager i din alder.

Det er et svært spørgsmål, du stiller, men jeg vil i det følgende prøve at lave en overskuelig inddeling af problematikken. Før du læser videre, så prøv at være lidt skeptisk overfor det, jeg skriver. Jeg har været grundig, så det er sikkert ikke alt, der er relevant for dig. Afsluttende har jeg skrevet, hvad jeg tror, der er den mest sandsynlige årsag til dine problemer.

Jeg ser to spørgsmål i det, du skriver.

1. Hvorfor mister du din rejsning

Til det første spørgsmål vil jeg sige, at rigtig mange har prøvet (inklusiv mig selv) at miste rejsningen under et samleje. Det er helt almindeligt, og det er noget, som kan ske af mange årsager. Man kan fx være uoplagt, træt eller beruset. I dit tilfælde kunne det fx skyldes, at din kæreste og du havde haft meget sex den dag. Det er altså ikke noget, jeg ville være bekymret for.

2. Hvorfor kan du ikke få rejsning igen?

Til det andet spørgsmål er der også mange muligheder. Som jeg allerede har været inde på, skyldes det med stor sandsynlighed hverken åreforkalkning eller sukkersyge. Hvis det skyldtes dette, ville du opleve andre symptomer (fx øget mængde tis og uforklarlige sår på tæerne). Men du er simpelthen for ung til type 2 sukkersyge og for “gammel” til type 1.

Andre årsager deler man typisk op i to kategorier: fysisk og psykisk.

Symptomer på eller årsager til det fysiske kan være:

  • Problemet er opstået gradvist. Hvis det passer på dig, vil du opleve, at det sker igen og oftere. ;
  • Du har ikke stiv penis om morgenen – som du plejer at have. For mange kan det dog fortage sig med alderen, og det er helt normalt!
  • Du har i længere tid haft problemer med at tisse (det kan skyldes svag bækkenbund, som du selv let kan træne (inspiration kan du finde her: Bækkenbundsøvelser for mænd. Du skal ikke tage dig af, at de er fra Kræftens Bekæmpelses hjemmeside – du har ikke kræft!)
  • Du har smerter i underlivet – generelt, når du tisser og/eller under sex.
  • Du tager medicin af typen: kønshormon, antidepressiv, mod forhøjet blodtryk eller mod epilepsi. Løsningen er ikke her bare at stoppe med medicinen! Den kan være vigtig for dit helbred.
  • Du ryger (cigaretter) og drikker meget (alkohol). Løsningen er at ryge og drikke mindre. Hvis du tænker, det kunne være årsagen, så prøv at skrue ned/stoppe, og se, om det hjælper.
  • Du har en krum/skæv penis
  • Nyopstået skade på ryg eller underliv

Det er altså ikke sikkert, at det er noget af det ovenstående, du har oplevet. Omvendt kan det være, at du kan nikke ja til noget af det. Ved smerter, mulige medicinårsager, tisseproblemer, rygskade eller skæv penis, synes jeg, du skal gå til din læge – bare for at blive undersøgt nærmere. Lægen vil typisk spørge dig mere ind til specifikke ting og undersøge dig. Når du er 19 år, behøver du ikke fortælle dine forældre om det. Du kan bare ringe til telefonnummeret på dit sygesikringskort og bestille en tid.

Symptomer på eller årsager til det psykiske kan være:

  • Du mister din erektion, før du er færdig med samlejet
  • Du kan godt onanere alene
  • Du får generelt slet ikke eller for tidlig udløsning
  • Der sker meget i dit liv, som kan stresse/påvirke dig: Skilsmisse, meget arbejde/skole, for lidt søvn, problemer ift. din kæreste (præstationsangst) eller andre ting. Hvis du føler for det, så kan du også snakke med din læge om disse ting. Men jeg vil i hvert fald klart opfordre dig til at snakke med din kæreste om det.

Din situation lyder ikke bekymrende

Jeg tror, den mest sandsynlige årsag til din manglende evne til rejsning er det chok, som du sandsynligvis har fået i forbindelse med at miste din rejsning under samlejet. Chokket kan altså føre til en form for præstationsangst. Det kan også være, at du efter en hel dag med sex simpelthen bare har været udmattet og har haft brug for hvile. Det er selvfølgelig bare min vurdering, og du kender dig selv meget bedre, end jeg gør.

Jeg synes, du skal være opmærksom på, om problematikken fortsætter og intensiveres. Hvis den gør det, så skriv endelig igen eller kontakt din læge. Samtidig synes jeg, du skal se tiden an. Der er stor sandsynlighed for, at problemet fortager sig helt af sig selv! Og hvis det kommer tilbage en sjælden gang i mellem, så er det også ok.

Tal med din kæreste

Afsluttende har jeg lyst til at opfordre dig til at snakke med din kæreste om det hele. Det er vigtigt, at man snakker med sin partner om de svære ting – specielt om sex. At lære sig selv og hinanden bedre at kende gennem samtale er vigtigt på vejen mod god og bedre sex. Jeg tror også, det er forebyggende for fremtidige problemer. Læs evt. denne artikel: Vejen til god sex.

Skriv endelig tilbage, hvis du har lyst til, at jeg uddyber noget. Det kan også være, jeg slet ikke svarer på noget, som du tænkte, jeg burde. Du må også skrive, hvis der er noget helt andet, der plager dig.

Mvh Jonas