Er jeg nymfoman – eller hvorfor fylder sextanker så meget?
Hej. Jeg er en 18-årig pige, og jeg er i tvivl, om jeg måske lider af noget, der ligner nymfomani. Jeg har ikke haft en kæreste, siden jeg blev teenager, og jeg har aldrig haft sex med nogen. Og dog, tvivler jeg på, om jeg lider af noget, der ligner nymfomani, fordi jeg tænker meget på sex.
Jeg ser ikke porno, for jeg væmmes ved synet, men alligevel er der mange "sex-billeder", jeg har i mit eget hoved. F.eks. Hvis jeg begynder at blive lidt forelsket i en dreng, så begynder jeg at fremtænke flere billeder af os, imens vi har sex. Jeg laver mig mange forestillinger om, hvordan mit sex-liv ville være med ham osv. Disse forestillinger gør jeg også om drenge, jeg går i skole sammen med (gymnasiet), især hvis han ser godt ud.
Og det, jeg måske synes, er værst er, at jeg også forestiller mig, hvordan andres sex-liv må være.... F.eks. Hos unge par, jeg kender. Gifte par, jeg kender. Og så laver jeg spekulationer, om han/hun (en, der er single) nogensinde har haft sex med nogen.
De her tanker plager mig virkelig. På den ene side kan jeg godt lide, når det kilder i maven, når jeg får disse tanker og billeder. MEN! Jeg føler mig også beskidt og føler mig lidt flov, når jeg tænker det - for hvad nu hvis vedkommende hørte mig? Jeg ved godt, at de ikke kan læse mine tanker, men alligevel...
Hvornår bliver man "konstateret" nymfoman? Og er jeg det, eller det der ligner??
Forvirret og bekymret pige, 18 år

SVAR:
Kære forvirrede og bekymrede pige
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Jeg vil forsøge at give dig et svar, som jeg håber, kan hjælpe dig lidt på vej. Dog vil der være nogle ting, jeg ikke kan svare præcist på, fordi det trods alt kun er sparsomme oplysninger, jeg har i din mail.
Skabt med en seksualitet
Jeg har lyst til først at understrege, at du som menneske er skabt med en seksualitet. Det betyder, at det er en helt naturlig og fantastisk del af dig, at du har seksuelle følelser og kan mærke seksuel lyst.
Seksualiteten vågner og kan være stærk
I de første mange år af vores liv mærker vi ikke ret meget til seksualiteten. Men med indgangen til puberteten producerer kroppen pludselig mange kønshormoner, og dermed vågner seksualiteten. Derfor bliver puberteten fyldt af, at der pludselig kommer nogle nye og meget stærke følelser, som vi skal lære at kende, lære at forholde os til og lære at leve godt sammen med. I starten er det også sådan, at de seksuelle følelser og tanker kan være meget stærkere, end de bliver videre frem i livet. Altså lidt ligesom at kroppen og følelserne i starten reagerer meget stærkere på de kønshormoner, som bliver produceret.
Du er ikke nymfoman
Det er min klare vurdering, at du ikke er nymfoman. Nymfomani er en lidt vanskelig betegnelse, fordi det ikke er en egentlig diagnose. Det er snarere en (lidt gammeldags) betegnelse, som har været brugt til at betegne kvinder, som har “et sygeligt øget behov for sex, som ikke kan tilfredsstilles, og som altid vil have mere. Der er tale om kvinder med en stærk kønsdrift, som ofte mangler seksuelle hæmninger og har mangel på ægte kærlighedsfølelse.”
Jeg kan af din mail forstå, at du ofte oplever seksuelle tanker og fantasier. Men hvis du var nymfoman, så ville du også være mere seksuelt aktiv. Og det vil også være typisk med mere trang til porno for at leve lysten ud, hvor du jo oplever væmmelse ved porno.
Erstatter sextankerne og fantasierne noget andet?
Det fremgår ikke af din mail, om der er knyttet onani til dine tanker og fantasier. Derfor kan jeg ikke vide præcist, om dine tanker udgør en bestemt funktion i seksualiteten, altså om de er en måde at stimulere seksualiteten på for at opnå en seksuel udløsning. Eller om det snarere er tankerne og fantasierne i sig selv, som er stimulerende. Måske fordi de på en eller anden måde ikke er tilladte? Eller de er lidt hemmelige? Således er der også nogle, som stimuleres seksuelt af at belure andre mennesker nøgne.
Der er det komplicerede ved seksualiteten (og dermed også de seksuelle tanker og fantasier), at det kan blive en erstatning for andre følelser. Derfor vil jeg gerne, at du overvejer, om de seksuelle tanker udgør et forsøg på at håndtere andre følelser, fx vrede, tristhed, ensomhed, jalousi eller mindreværd. Hvis det er tilfældet, så er det faktisk slet ikke sex, seksualitet eller seksuel lyst, det handler om. Så er seksuel lyst og tanker blot blevet en udtryksform for andre følelser.
Elsk din seksualitet
Du skriver, at du føler dig beskidt og flov, og at tankerne plager dig. En vigtig forudsætning for at kunne ændre på din situation er, at du begynder at elske din seksualitet. Det kan måske lyde mærkeligt. Men jeg har mødt mange i din situation, som er kommet til at hade eller i hvert fald skamme sig ved deres seksualitet. Og når had og skam fylder, er det meget vanskeligt at opnå forandringer. For had og skam skaber utryghed, og det er ikke muligt at opnå forandringer, når vi er utrygge. Hvis du i stedet lærer at elske din seksualitet, kan du blive tilpas tryg til, at der kan opnås forandringer. Så hver gang du mærker en seksuel tanke, seksuel lyst eller i det hele taget bare mærker seksualiteten indeni dig, skal du sige tydeligt til dig selv: “Jeg mærker lige nu en værdifuld side af mig selv. Mine seksuelle følelser er en vigtig og værdifuld del af mig. Det er godt, at jeg spontant kan mærke seksuel lyst og kan få seksuelle tanker.”
Vær kaptajnen i dit liv
Når det handler om vores følelser, er der en dobbelthed. På den ene side skal vi byde vores følelser velkommen og anerkende dem. For vi er skabt med følelser. På den anden side skal vi lære at håndtere dem, så det ikke er vore følelser, som styrer vore handlinger. Fx vrede – her skal vi lære, at vi ikke skal slå en anden ned, bare fordi vi tilfældigvis bliver vred på vedkommende. Sådan er det også med seksualiteten – den skal vi lære at bruge på en konstruktiv måde.
Hvad er du?
Du spørger til, hvad du egentlig er? Jeg tror, du først og fremmest er en almindelig pige, der mærker din seksualitet folde sig ud via tanker og fantasier. Jeg tror ikke, du er nymfoman. I det hele taget er der meget få nymfomaner.
Dit spørgsmål til AdamogEva.dk viser tydeligt, at du er en person, som ønsker at tage ansvar for dit liv og dine følelser. Samtidig kan jeg se, at du lider under al den skyld og skam, som kommer af disse tanker og fantasier. Jeg vil derfor råde dig til at finde en god og tryg samtalepartner. Gerne en person som har lidt erfaring i livet. Find en person, du kan betro dig til, og som kan hjælpe dig ind i en nærmere afklaring af, hvordan du skal forstå disse tanker og fantasier.
Du ønskes alt godt fremad i livet.
Kærlig hilsen
Ole Rabjerg