Er jeg mon forelsket?
Hej. Der er en pige, der går 2 klasser over mig. Nogle gange tænker jeg enorm meget på hende og skriver hele tiden til hende. Så er der nogle dage, hvor hun bare er hel normal og har det bare som om, hun er en ven.
Jeg er ret forvirret, om jeg kan lide hende eller ej. Tænker meget over det og er blevet lidt mere stresset af det nu, hvor jeg har fundet ud af, at hun synes, jeg er meget sød.
Mvh. Drengen, 13 år

SVAR:
Hej med dig.
Det, du skriver, giver indtryk af, at du er havnet i lidt "forvirring" – det skriver du jo også selv. Du skriver, at du er 13 år, og har fået øjnene op for en sød pige på 15 år og det er en helt naturlig udvikling i din alder. Du skriver, at du ikke rigtig ved, om du kan lide hende eller ej. I overskriften spørger du også, om du er forelsket.
Forelskelse eller ej?
Ud fra det, du skriver, er det svært for mig at sige, om du er forelsket eller ej, men jeg tænker også, at det måske ikke er det vigtigste at vide lige nu. Prøv at læse mere om det at være forelsket og have svingende følelser her:
Pubertet - en ekstrem forvandling
Forelsket - en fantastisk følelse
Kæreste eller ej?
Du skriver: Nogle gange tænker jeg enorm meget på hende og skriver hele tiden til hende. Jeg fornemmer, at du de dage tænker på, om I kunne blive kærester. Jeg tror, du skal være forsigtig med at tro, at I kan blive kærester. Jeg kender ikke pigen, men erfaringen viser, at det ikke er så tit, at det er yngre drenge, piger på 15 gerne vil være kærester med, men hellere nogen, der er ældre. Det er selvfølgelig altid skønt for en pige at være ombejlet, så det kan sagtens være, hun sætter pris på din kontakt. Du skal nu nok være opmærksom på, at du ikke skriver så meget, at det bliver en bombardering, det vil nok ikke være så godt. Du skriver videre, at der er nogle dage, hvor hun bare er hel normal og jeg opfatter det sådan, at det er dage, hvor du bare oplever, at hun er helt normal for dig og nærmest bare opleves som en ven.
I et af de svar jeg henviser til ovenfor, står der noget, som jeg også gerne vil sige til dig: ”Jeg synes, at der er alt for meget fokus på, at man skal være kærester, hvis man har varme følelser for en. Man behøver ikke at blive kæreste med alle dem man forelskelser sig i. Meget ofte vil du få mere ud af at gå og hygge dig med de varme følelser for dig selv, og så gå op i at være venner og ikke kærester. Venskaber holder også selvom forelskelsen skulle forsvinde eller en anden pige dukker op og vækker varme følelser i dig. Kærester kan være vanskelige at blive ved med at være venner med, hvis jeres forhold går forbi. Det kan også være svært at holde på sine andre venner, hvis man bruger meget tid med sin kæreste.
Derfor: sats på gode venskaber, også med hende du måske har varme følelser for nu. Venner kan I blive ved med at være, og hvis I gi´r god tid, og I passer godt sammen, så kan I jo blive kærester på et senere tidspunkt, hvor aldersforskellen måske ikke betyder så meget mere.
Mit råd er: sats mere på gode venskaber… med drengevenner og pigevenner og mindre på at være kærester. Det kan du lære rigtig meget af, og du kan også lære noget om, hvordan du bliver en god kæreste. En god kæreste er nemlig først og fremmest en god ven. Så øv dig på det, og mærk efter, hvad det er for en type, du føler dig rigtig godt tilpas med.
Læs mere her:
Gode venner og Pigevenner og drengevenner
Giv dig god tid og nyd venskabet
Du skal glæde dig over at kunne have et godt venskab med en, der er ældre og af det modsatte køn.
Du kan snakke med hende og lytte til hendes erfaringer og lære af det, og der igennem danne din egen mening og holdning til mange spørgsmål. Jeg tror ikke, du skal være i tvivl om, at du kan li pigen, det er kun godt, at du møder mennesker som du kommer til at sætte pris på, også som venner. Håber du finder ro i dine tanker og glæder dig over de muligheder, som du har foran dig.
Hilsen Jytte