Er jeg klar til at bruge bh?

Vis spørgsmål

Kære adamogeva

Min veninde og jeg har aftalt at købe bh sammen, men jeg ved ikke helt, om jeg er klar til det. Jeg har prøvet at tale med min mor om det, men hun sagde bare: “Jeg fik det først i gymnasiet.” Og nu er jeg ikke klar over, om det var et nej, måske eller ja.

Jeg synes selv, at jeg er ok klar, men er stadig ikke sikker.

Jeg er bange for, at de andre i klassen vil bagtale mig eller tale grimt, bare fordi jeg er en af de første til at bruge en bh. (Der er nemlig nogle piger, der godt kunne finde på at tale grimt osv.)

Håber I kan hjælpe med mit problem :-)

K.H Pigen, 11 år

SVAR:

Hej pige på 11 år

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er altid godt at få sat ord på det, der fylder.

Er du parat?

Spørgsmålet er, om du er parat til at bruge bh, eller det er noget, du føler dig lidt presset til af din veninde? Det er jo meget forskelligt, hvor langt man er i puberteten, når man er 11 år. Måske kan det være en start at prøve en form for blød bh og se, hvordan det virker.

Du kan også læse svar til nogle andre i en situation, der ligner din:
Ønsker at gå med bh – hvordan snakke med mor om det?
Hvornår er det bedst jeg begynder at bruge bh?

Snak med din mor igen

Det er rigtig godt, du har forsøgt at tale med din mor om det, og det lyder, som om du godt kunne bruge nogle flere svar fra hende. Prøv at spørge hende igen og sig, at du har brug for at tale mere om det.

Ikke føle sig presset

Det vigtigste er, at du ikke føler dig presset til at gøre noget, du reelt ikke har lyst til, og det er kun dig selv, der ved det. Hvis du selv er afklaret med, hvad du vil, er det også nemmere for dig, hvis nogle fra klassen vil forsøge at drille med det.

Håber mit svar giver mening, og at du kan bruge det.

Kh Marianne