Er jeg jaloux på min ekskæreste?

Vis spørgsmål

Hej, brevkasse. Jeg valgte at slå op med min kæreste her for to måneder siden. Det var fordi, jeg ikke havde de samme følelser for hende mere, og alting i forholdet var bare gået hen, og blevet for "normalt". Jeg var ikke rigtig ked af det, som hun var, og jeg begyndte straks at falde for en anden, men vi nåede ikke at få det helt store. Her to måneder senere finder jeg ud af, min ex så har fundet en fyr. Og på en eller anden måde tror jeg, at jeg er blevet lidt jaloux. Ikke på fyren men på at hun nok er kommet videre, og jeg stadig tænker på hende. Men jeg er jo ikke forelsket i hende, hvad kan det være?

Kasper, 16 år

SVAR:

Kære Kasper.

Mange tak fordi du har sendt dit spørgsmål her til AdamogEva.dk

Jeg vil prøve at give dig et svar på dit spørgsmål. Måske rammer jeg ikke helt præcist, da der er noget, jeg må gætte mig til. Jeg vil gerne komme med nogle bud på, hvordan det kan hænge sammen. Tænk over svarerne – håber der er noget, der rammer og som du kan bruge.

Det, jeg læser af din mail, er, at det var dig, der sluttede forholdet til din ex. Så faldt du for en anden, og du skriver, at ”vi nåede ikke at få det helt store”. Men I havde noget. Du skriver ikke noget om, hvad I havde sammen. Måske lidt kæresteri, måske ikke.

Jalousi?

Mit indtryk er, at I ikke har samme forhold nu, som I havde i starten. Hvis hun har sagt fra i forhold til dig (altså droppet dig), eller du også selv har sagt fra i forhold til hende, kan det være medvirkede til, at du har de følelser over for hende, som din ex havde i forhold til dig, da du slog op. Følelserne kan forstærkes, når du ser/hører, at hun har fundet lykken (altså en kæreste) og du ikke har det. Og yderligere forstærkes det af, at det ikke blev til noget med hende, du var ved at falde for.

Du skriver om jalousi. Måske er det en form for jalousi, du mærker. Jalousi kan beskrives som bitterhed eller andre negative følelser mod mennesker, fordi de har noget, man ikke selv har. På hjemmesiden her, kan du læse en del mere om jalousi. Her er et eksempel:

Jalousi og kærestesorg

En anden mulighed kan også være, at du stadig ikke er færdig med din ex. Også selv om du skriver, at du ikke er forelsket i hende. Du skriver, at du stadig tænker på hende, men du skriver ikke noget om, hvad du tænker om hende. Måske er der flere følelser tilbage------måske ikke??

Mærk/tænk lige efter.

Hvordan undgår jeg, at det bliver ”for normalt?”

Selv om dit spørgsmål hovedsagelig går på, hvordan det kan være, at du har det, som beskrevet, vil jeg alligevel også give dig en kommentar til det første, du skriver.

At du ikke havde de samme følelser over for hende mere. Det er vigtig at understrege, at følelser er en ret ustabil størrelse. Der er et samspil mellem følelser, handlinger og oplevelser. Derfor er det vigtigt, når man er i et forhold, at tænke på, hvad jeg den enkelte kan gøre, for at det ikke går hen og bliver ”for normalt”, som du skriver. Hvis du ikke gør dig det bevidst, kan du nemt komme til at stå samme sted næste gang. Du må gøre dig bevidst, hvilke handlinger og oplevelser, der kan være med til at glæde dig og give dig positive følelser, så du kan fortælle det til din kæreste. På samme måde må du være interesseret i at vide, hvad der kan være med til at skabe positive følelser hos hende. Bevidsthed om dette og villigheden til at handle på det, kan være med til at hindre, at det går hen og bliver for normalt.

Du kan læse mere om forelskelse, kærlighed og kæresteforhold her:

Forelskelse – en fantastisk følelse

Kærlighed og forelskelse

Kærlighed i praksis

Den eneste ene

Elsker jeg ham eller har jeg bare vænnet mig til ham?

Skal jeg være forelsket før jeg kan begynde at elske ham?

Kære Kasper.

Teenage tiden er en tid fyldt med udfordringer og ikke mindst i forhold til det med kærester. Et kæresteforhold er et relationsforhold til et andet menneske og jo bedre du kender dig selv, jo bedre vil det lykkes at gå ind i et kæresteforhold. Jeg vil ønske dig nogle rigtig gode ungdomsår.

Kærlig hilsen Dennis