Er jeg far til min datter?

Vis spørgsmål

Hej med jer.

Jeg vil høre, om I vil hjælpe mig med nogle spørgsmål, da jeg ikke rigtig kan få nogle ting til hænge sammen.

Den 4 maj 2007 var jeg sammen med min ex kæreste en gang (Kan huske det, da det var til en familiefest) En uge efter hun er kommet hjem til sit hjemland, skriver hun over messenger, at hun er gravid.

Min datter bliver født den 22 januar 2008. Så jeg vil høre, om I kan hjælpe mig: Hvornår min ex blev gravid, og hvornår hun havde termin?
Hun sagde til mig, at hun havde termin i februar. Da min datter blev født, vejede hun ca. 3400 og var ikke fortidlig født.

Så der er nemlig nogle ting, jeg ikke kan få til hænge sammen. Jeg er usikker på, om jeg overhovedet er faren til min datter. Håber I kan hjælp mig

hilsen A

SVAR:

Kære A

Jeg kan godt forstå, at du ikke kan få tingene til at hænge sammen, når fødslen er før terminen.

Terminen er ikke bare én dag

Men terminen er ikke en garanti for at barnet bliver født den dag, det er bare et gennemsnit.
Der er både sandsynlighed for, at barnet kommer 3 uger før terminen og 2 uger efter terminen. Så der er jo en ret lang periode, hvor din datter kan være født, uden at det er for tidligt.

Du kan prøve at spørge din eks-kæreste hvornår i graviditeten, din datter er født. Det kan f.eks være uge 38+4. Jeg ved ikke, hvor meget du er inde i de begreber, man bruger om graviditet, men det er et udtryk for, at hun har været gravid i 38 uger og 4 dage. Og det er 10 dage før terminen.

Er du faderen?

Ud fra de datoer du har givet, er der god sandsynlighed for, at du er far til din datter. (Og hvis din kæreste ikke har haft ubeskyttet sex med andre i dagene før eller efter den 4. Maj 2007, kan du være meget sikker).
Hvis du fortsat føler dig usikker, har du muligheden for at få lavet en faderskabstest. Det består i en lille blodprøve fra dig og din datter. En fortsat tvivl eller usikkerhed kan måske stå i vejen for, at du kan etablere et godt forhold til din datter.

Jeg håber, du kan få set hende og få skabt et forhold til hende, selvom de bor langt væk.

Venlig hilsen Karen Klitlund Børty