Er jeg blevet smittet med HIV efter sex med halvbror som barn?
Kære Adam og Eva. Da jeg var lille, hvilket vil sige for ca. 7-8 år siden, havde jeg seksuelt samkvem med én der står mig nær også den dag i dag. Det er min halvbror, som er 5 år ældre end mig.
Jeg husker alle begivenhederne ganske klart, men jeg kan ikke huske, hvor mange gange det er forekommet. Det seksuelle samkvem startede ofte i forbindelse med leg og udviklede sig så til "samleje". Jeg gjorde også dele af det, men det behagede mig overhovedet ikke!!!
Jeg kan ikke finde ud af, om jeg skal kalde det misbrug, da jeg ofte selv var med på legen og ofte lagde op til den. I dag fortryder jeg dog hver eneste af disse handlinger, der har forfulgt mig gennem alle disse år. På den ene side føler jeg ikke afsky, men på den anden side kan jeg godt se, at en dreng på ca. 14 år, som han må have været, ikke burde lægge sig ud i noget med en på 9 og selvfølgelig også omvendt.
Jeg har i mange år prøvet at tage tilløb til konfrontationen med min mor og papfar, og jeg har gennemtænkt flere mulige scenarier og metoder til at få budskabet ud. Det er dog ikke lykkedes, bl.a. fordi jeg slet ikke har fantasi til at forestille mig deres reaktion og modspil. Selv på vores ferietur til udlandet gik jeg og var trist, da jeg hele tiden havde i hovedet, at jeg burde fortælle dem det.
I takt med at jeg er blevet ældre, strejfer tanken mig konstant, om jeg er blevet smittet med HIV af min halvbror dengang. Jeg ved selvfølgelig godt, at dette kræver, at han har haft samleje med en HIV-smittet og selv er blevet smittet, men tanken falder mig alligevel hele tiden ind. Faktisk er det hele så slemt, at jeg, efter min egen mening, har udviklet en HIV-fobi, som gør, at jeg konstant er bange for at blive smittet med HIV, og i endnu højere grad er jeg bange for, om jeg er kommet til eller måske kommer til at smitte andre med sygdommen. F.eks. kan jeg blive hylet helt ud af den, efter at jeg har onaneret: Jeg er hele tiden bange for, at der stadig sidder sæd på mine hænder. Selvom jeg har vasket dem mange gange, så er jeg bange for, at min familie skal få HIV ved at bruge de samme håndklæder. Jeg tørrer også indersiden af toiletkummen grundigt af efter brug af angst for smitte. Dette kan godt give mig nogle problemer på mit arbejde, da jeg er bange for at smitte kunderne ved kontakt med varerne.
Jeg ved ikke, om det skyldes "samlejet", da jeg var mindre, men siden 4. klasse har jeg så også måtte døje med tvangstanker, som jeg har fået behandling for gentagne gange, uden at det dog har kunnet gå helt væk. Jeg tror slet ikke, at I kan forestille jer, hvilke konsekvenser en HIV-fobi kombineret med tvangstanker og udførelse af tvangshandlinger kan have! Dette har virkelig gået mig på tusindvis af gange, og det er noget jeg må kæmpe med hver eneste dag.
Jeg har foruden dette gennemgået store mængder mobning igennem hele min barndom og nogle oplevelser sidder dybt i mig. Mobningen har præget mig gennem hele barndommen, og den har blandt andet resulteret i et ekstremt lavt selvværd, og en selvtillid der kan skydes i sænk på få sekunder. Til trods for dette kan jeg ikke finde ud af, om mobningen har gjort mig stærkere, men jeg har altid prøvet at tage de "svages" parti og hjælpe dem igennem specielt anden mobning så godt som muligt. Jeg føler i hvert fald, at jeg har "reddet" 2 personer fra mobning, idet min mening af en eller anden grund altid har vægtet højt, hvis jeg ville "beskytte" nogen.
Alle disse "ting" har påvirket mit liv kolossalt, omend jeg ikke kan bedømme i hvilket retning. Én ting er dog sikkert, og det er, at jeg fortryder de "samlejer", der fandt sted, da jeg var mindre. Mit gæt er, at dette var ligesom et epicenter i et jordskælv, og at det har spredt sig som ringe i vandet og påvirket alt på dets vej.
Én ting har jeg dog altid været desperat efter at få at vide: Er der en risiko for, at jeg er blevet smittet med HIV under "samlejerne"? Dette spørgsmål har siddet i mit hoved i flere år og bare ventet på at blive besvaret. Jeg håber inderligt, at I vil være mig behjælpelige i min søgen efter indre ro!!!
Kærlig hilsen
Den Nervøse, 17 år

SVAR:
Hej ‘Nervøse’
Tak for din åbenhjertige henvendelse til AdamogEva. Det må virkelig være svært for dig at leve et fornuftigt liv med alle de tanker, der presser på. Jeg synes, det er stærkt af dig og også vigtigt, at du nu tager initiativ til at få hjælp.
Er jeg smittet med HIV?
Du fortæller, at din halvbror for 7-8 år siden misbrugte dig seksuelt, og at du nu frygter for, at du er blevet HIV-smittet.
Denne frygt har du levet med siden, og den har medført, at du udfører tvangshandlinger, fordi du er bange for at komme til at smitte andre. Den seksuelle akt, som var mellem din halvbror og dig, og som du måske dengang oplevede ret uskyldig, har vist sig at få meget alvorlige konsekvenser for dig. Du var kun et barn dengang, og du var ikke i stand til at gennemskue, hvad I gjorde og hvad det kunne medføre.
Et af de spørgsmål du tumler med er, hvor stor risikoen er for, at du faktisk er blevet smittet med HIV.
Det spørgsmål kunne jeg godt forsøge at svare på. Jeg kunne godt skrive til dig, at din halvbror kun var 14 år dengang, og at han nok ikke havde været seksuelt sammen med andre end dig. Og hvis han havde, var det nok ikke særlig mange. Så derfor var risikoen meget, meget lille. Det kunne jeg godt skrive til dig, men det mener jeg ikke, du kan bruge til noget som helst. Jeg er ret sikker på, at du selv har tænkt alle disse tanker, og alligevel nager tvivlen dig.
Derfor er mit første råd til dig: Du må gå til din læge og få det afklaret helt præcist. Det er du simpelthen nødt til. Jeg tror ikke, du kan slippe af med dine tvangstanker, før du får en helt utvetydig, faglig afklaring.
Du må søge hjælp
Når du stiller dit spørgsmål: “Er der en risiko for, at jeg kan være blevet smittet?” er det fordi, du gerne vil nå frem til en indre ro. Jeg tror en lægelig afklaring kan være det første skridt til at finde denne ro. Jeg tror også, at du har brug for mere end bare svaret på det spørgsmål.
Lad os forestille os, at lægen fortæller dig, at du ikke er HIV-smittet. Igennem 8 år har du gået med en frygt for at være smittet, og du fortæller, at den har påført dig tvangshandlinger, som virker meget forstyrrende i dit liv. Hvis du nu får at vide, at du ikke længere har noget at være bekymret for, så er det ikke utænkeligt, at ‘frygten’ vil stritte imod, fordi den har været vant til at have magten i dit liv. ‘Frygten’ vil måske ikke acceptere at blive fjernet så let, så måske du kommer til at kæmpe videre med den, selv om den er baseret på en løgn. ‘Frygten’ vil måske fortsat forsøge at styre dig, selv om du har fået at vide af lægen, at du ikke har noget at frygte for. Sådan kan sindet nogle gange opføre sig mærkeligt.
Derfor tror jeg, at du har brug for mere hjælp end bare at få afklaret, om du er HIV smittet.
Mit andet råd til dig er derfor: Fortæl lægen om det seksuelle misbrug, du har været udsat for. Fortæl ham, hvad det har gjort ved dit liv, og hvordan ‘frygten’ slider i dig og på nogle punkter har taget kontrollen over dig.
Jeg mener, du har brug for professionel hjælp til at slippe af med dine tvangshandlinger. Jeg mener også, du kan have brug for at tale med nogen om, hvordan du kan dele disse oplevelser med dine nærmeste. Hvordan skal du gribe det an? Hvem skal du fortælle det til? Hvordan kan du heles i dit sind efter det, du har været udsat for? Sådanne spørgsmål kan en psykolog eller en terapeut hjælpe dig til at få svar på.
Du har brug for professionel hjælp
Der kan være mange vanskeligheder forbundet med at have været udsat for et seksuelt overgreb. Jeg tror, der er mange ting, du har brug for at få talt med nogen om. Derfor tror jeg, du har brug for at komme igennem et længere terapiforløb, hvor du kan få bearbejdet det, du har været udsat for. En god start kunne være, at du kontakter din læge. Lægen vil kunne fortælle dig noget om, hvordan du kan få videre hjælp, når du har fået afklaret, om du reelt er HIV-smittet. Det er min anbefaling til dig.
Jeg ønsker for dig, at du må få mod til at gå til din læge og blive helt afklaret. Selv om du længes efter at få præcis besked, tror jeg også, at du frygter det. Derfor kræver det mod af dig at få denne afklaring. Jeg tror, du kan tage denne beslutning, og det er utrolig vigtigt, at du tager den, så du kan komme i gang med at kæmpe mod frygten, som ødelægger dit liv lige nu. Lad den ikke tage flere gode dage fra dig. Gå ind i kampen mod den.
Læs også artiklen Sig det bare! Om incest.
De bedste hilsner fra
Benny