Er jaloux på min kærestes veninde – hvad gør jeg?
Hej, jeg har et kæmpe problem, som jeg ikke selv kan løse.. Jeg har en kæreste, som jeg har haft i lidt mere end 5 måneder. Ham og en af mine tætteste veninder havde for nogle måneder siden et tæt forhold, de var lidt sammen. Og så fik jeg at vide af min veninde, at hun var blevet forelsket i ham, og jeg tog det helt pænt. Jeg var næsten lige kommet sammen med min kæreste, så var ikke blevet bange for at miste, endnu. Men efter noget tid, sagde hun så, at hun ikke var forelsket mere. Og det var jo kun dejligt. Jeg var indimellem sammen med dem, når de var sammen. Men begyndte så at blive lidt jaloux, når de skulle være sammen, og det irriterede mig, når de sagde, at de skulle være sammen, og når de fortalte, hvor sjovt de havde haft det.
Men de begyndte så at være sammen hver uge, og nogle gange flere gange. Og han var ikke sammen med andre piger end hende. Så jeg fortalte min kæreste, at det brød jeg mig ikke om, men det satte sig åbenbart ikke så hårdt på ham, fordi de blev ved. Og til sidst så blev jeg bare så jaloux, at det ikke var til at leve med. Så jeg fortalte dem det begge, og jeg forbød dem at være sammen, selvom jeg selvfølgelig ikke brød mig om det, og jeg havde også snakket med mange andre, som fortalte forskellige meninger. Men jeg kunne bare ikke holde ud af se dem sammen mere. Jeg var ikke jaloux over, at de ville lave noget, bare hele deres venskabelige forhold, at de havde det så godt sammen, at de måske ville få et bedre forhold end min kæreste og jeg. Selv synes jeg, det lyder meget, meget selvisk. Men jeg havde ikke andet valg, synes jeg ikke selv.
Og så fik jeg at vide af min bedste veninde, at de alligevel havde lavet en aftale i skjul, og det blev jeg rasende over, og blev bare endnu mere sur og jaloux, fik det rigtig dårligt.
Så de forstod mig godt, og nu er der gået 3 måneder, hvor de ikke har været sammen. Og så spurgte min kæreste mig her forleden, om de godt måtte være sammen, fordi han gerne ville være sammen med hende igen. Og så blev jeg bare utrolig ked af det, og fik den gamle irriterende jalousi igen, og kan ikke lade vær med at tænke på det. Hvad skal jeg gøre? De vil jo gerne være sammen, men jeg kan bare ikke lade dem være sammen..
Har virkelig brug for hjælp..
K, 16 år

SVAR:
Kære K
Allerførst vil jeg sige, at jalousi er en ret normal følelse, som mange oplever - særligt måske som teenager, hvor mange venskaber er tætte, også mellem drenge og piger, og hvor det med at have en kæreste er en ny del af livet, som skal fungere sammen med alt det andet. Så du er ikke alene med dine følelser. Det tager tid at lære det.
Tillid er afgørende
Det at være kæreste med en dreng, der har mange pigevenner eller omvendt er ikke altid lige nemt. Det kræver meget snak og arbejde, for at tilliden mellem de to kærester kan vokse og trives, samtidig med at man bevarer sig selv, som den man er.
Nogen gange er man jaloux med god grund – hvis man fx oplever, at ens kæreste ikke er en tro. Andre gange er jalousien ubegrundet, og så udspringer den ofte af ting inde i en selv. Ubegrundet jalousi er ofte meget svært både for en selv og for ens kæreste. Ubegrundet jalousi kan ende med at dræbe den kærlighed, som man netop er så bange for at miste.
Kærlighed skal sætte fri
Kærlighed handler om at give hinanden plads til at vokse, kærlighed handler om tillid. Jalousi kan ofte blive til en usund mistroiskhed og et behov for kontrol, som ødelægger parforholdet. Samtidig kræver det meget energi at være jaloux og gør det meget svært at vise den kærlighed, man også har til den anden.
Om din jalousi er begrundet eller ubegrundet, er meget svært for mig at sige på baggrund af det, du fortæller. Det er klart, at hvis der er mere i det end bare et godt venskab, er det jo problematisk. Men er din jalousi ubegrundet, handler det om, at I sammen som kærester gør alt, hvad I kan for at opbygge tillid til hinanden og få tingene afmystificeret.
Jalousien må ikke styre og ødelægge
Det er vigtigt, at du indrømmer over for dig selv og din kæreste, at du har de følelser, du har, og at du viser ham, at du er villig til at tage ansvar for dem, så de ikke styrer dig og dermed jeres parforhold.
Det er også vigtigt, at du tør sætte ord på over for ham, hvorfor du føler dig sårbar, når de er sammen, så du giver ham mulighed for at sige de ting, du har brug for at høre fra ham for at få tillid.
At forbyde dem at være sammen er efter min mening ikke den rigtige vej. Det er jo helt galt, når de føler, de skal mødes i smug for at tage hensyn til dine følelser, det gør det hele meget mere svært for alle parter, og du bliver endnu mere mistænksom. Du skal turde vise ham tillid, og han skal vise dig tillid.
Kan hun blive en fælles veninde??
Jeg vil i stedet foreslå, at I sammen taler om, hvordan du kan lære din kærestes veninde at kende, så du føler dig tryg ved hende. Måske kan hun blive en fælles veninde? Vil han give dig plads til det? Du skriver, at I tidligere har tilbragt tid sammen alle tre.
Det kan også handle om, at du kæmper med ting inde i dig selv, som gør, at det er svært for dig at give ham den tillid og dermed frihed i jeres parforhold, som han har brug for. Det er vigtigt at overveje, om der er noget arbejde, du skal have gjort med dig selv, for at blive klar til at leve i et kæresteforhold til ham, hvor I begge bliver lykkelige.
Find en fortrolig at tale med
Jeg vil derfor råde dig til at tale med en, du har tillid til, gerne en der er ældre end dig selv, og som har mere erfaring. En som kender dig og kan pege på nogle ting, som du måske skal arbejde med.
Her er til sidst også nogle links til nogle svar på lignende spørgsmål, du kan søge rundt i. Se fx ordet jalousi i leksikon, hvor du får en lang liste af svar til andre.
Jalousi og kærestesorg
Hvad skal jeg gøre for at komme af med min jalousi?
Min kæreste tager sig ikke tid til mig - hvad skal jeg gøre?
Venlig hilsen
Benjamin Hougaard