Er han mon også vild med mig?
Hej... jeg er en pige på 15 år. Der er en dreng i min klasse, som jeg er lidt vild med. Er han mon også vild med mig? Hans bedste veninde (som jeg i øvrigt er rigtig gode veninder med), hun bliver ved med at spørge, om jeg ikke er lidt vild med ham. Jeg har self. svaret nej; men hun bliver ved med at spørge. Jeg synes ikke selv, jeg har gjort noget, for at folk skulle lægge mærke til det. Selv min bedste veninde ved ikke, jeg er vild med ham.
Når vi er i ungdoms klubben om aftenen, hvor min lillebror også er, snakker han med ham, er sød ved ham, han vil endda spille pool med ham. Og så kommer han med et kompliment foran ham, hvor han siger, at jeg har arvet det klogskab, som min lillebror ikke fik. Men alligevel er jeg lidt i tvivl, for når jeg inviterer nogle venner og veninder hjem på værelset, takker han nej tak! Er han vild med mig?? Og hvorfor vil han ikke med hjem til mig, når jeg inviterer ham og nogle andre venner? :)
- ps. super fed side!! :D
Tvivlsomme tøs, 15 år

SVAR:
Kære "tvivlsomme tøs"
Tak for dit spørgsmål. Og tillykke med din forelskelse. Jeg kan faktisk godt huske, hvordan det var at være 15 år og forelsket. Det var både dejligt og besværligt.
Når man er forelsket, er man utrolig opmærksom på alle tegn og signaler fra den man er forelsket i. Og man tolker på det hele tiden. Og det kan være meget opslidende. Jeg synes, jeg kan læse ud af dit spørgsmål. at det er det, du gør.
Måske prøver I begge at skjule jeres følelser?
Du siger, at du ikke synes, du har gjort noget for at folk skulle lægge mærke til, at du er forelsket i ham.
Nu ved jeg ikke, om han er forelsket i dig. Men prøv lige at forestille dig, at hvis han er forelsket i dig, så gør han måske ligesom dig.
Han tolker på alt det, du siger og gør, for at finde ud af, om du er vild med ham. Men du gør alt muligt for, at folk ikke skal lægge mærke til det, og så lægger han jo heller ikke mærke til det. Og han gør også alt muligt for at folk ikke skal lægge mærke til, at han er vild med dig. Og så opdager du det heller ikke. Det kan måske være derfor, han ikke tager imod din invitation om, at komme med hjem til dig. Det kan selvfølgelig også være fordi, han ikke er vild med dig.
Jeg ved ikke om jeg har ret, men jeg fornemmer, at du er bange for at blive skuffet eller "pinlig", hvis du viser, at du er vild med ham, og han så ikke er vild med dig. Men det er ikke farligt at blive skuffet. Og hvis han ikke er vild med dig, siger det intet om dig som person, din værdi, hvor smuk eller klog eller dejlig du er. Husk det!
Når man bliver forelsket, kan man godt føle, at hele verden falder sammen, hvis det ikke bliver lige præcis ham, man skal dele livet med. Men du vil sikkert opleve at blive forelsket mange gange. Og det er altid svært at vide, hvad man skal gøre med sin forelskelse.
Jeg fornemmer, at du er en pige, der tænker meget, og derfor kan det være svært, når følelserne gerne vil tage over. Det er dig, der beslutter, hvad du vil gøre med dine følelser. Det er slet ikke så let.
Giv tid og sats først på venskabet
Et godt råd er, at være lidt afventende, forsøge at være sammen på venneplan og lære hinanden bedre at kende. Det er ikke en god ide at blive kærester med alle, man bliver forelsket i.
Så tag mod til dig og snak med ham i klubben og skolen om helt almindelige ting. Ved at lære hinanden bedre at kende, vil I også begge to blive mere klar på, om dette skal være et rigtig godt venskab, eller også et kæresteforhold. Ved at gøre sådan, tager I jer selv og hinanden alvorlig.
Du kan læse mere om det gode i at have venner af begge køn her: Pigevenner og drengevenner
Håber du kan bruge dette svar til noget.
Læs evt. også på vores hjemmeside under dette punkt:
Forelsket - en fantastisk følelse
Venlig hilsen
Hanna