Er han lige glad med mig eller er han bare genert?
Hej Adam og Eva. Jeg står i det dilemma, at jeg nok godt kan lide en dreng lidt. Jeg var for ca. 1.5 år siden vild med ham, men nu har jeg det sådan med ham, at jeg godt kunne tænke mig, at lære ham bedre at kende og måske få noget med ham.
Da jeg sidst var vild med ham, fandt han ud af det, og siden har der været op- og nedture.. Lang historie.
Men altså jeg synes, at han er rigtig svær at finde ud af. Vi ser ikke hinanden dagligt, og de gange, vi gør, siger vi bare hej til hinanden (vil gerne snakke med ham, men ved ikke, hvordan jeg skal starte en samtale med ham) - Han er en, der er svær at læse, dvs. at han viser og gør nogle ting, hvor jeg godt kunne få den tanke, at jeg måske ville have en chance med ham. Men andre gange, gør han nogle ting, hvor jeg tænker "okay, bare glem det". (Indviklet)
- Vi var for nogle måneder siden til en fest, hvor han kom og sagde goddag (ved at give hånden) til to af mine veninder og mig (ingen andre) Dernæst prøvede han på, at få mig til at grine og smile, og vi havde øjenkontakt osv. Der tænke jeg, "måske kunne jeg godt få noget med ham, hvis jeg ville". Jeg skrev derfor nogle dage efter festen til ham. Vi skrev i en lille periode, men han svarede langsomt, og jeg skulle hele tiden starte en sms-samtale + jeg havde fået at vide af en af mine veninder, at han vidst havde noget med en anden. Jeg stoppede så med, at skrive til ham.
Nu er der gået en måned, siden jeg sidst har skrevet til ham, men i denne uge er jeg på skolen, så jeg har "mulighed" for at snakke med ham i frikvartererne, men vi har endnu ikke sagt hej til hinanden..
Jeg skrev så til ham i går, at jeg gerne ville sige hej til ham, men at det var lidt svært, da der er så mange rundt omkring ham. Han skrev tilbage, at det kendte han godt, og hvad man så skulle sige efter osv. Da jeg ikke skulle være på skolen i dag, havde jeg regnet med, at jeg ikke ville støde ind i ham. Men.. Så uheldig som jeg er, støder min veninde og jeg ind i ham og nogle af hans venner. Jeg synes, at det var meget akavet, men vi fik da sagt hej (dog kun fordi, at hans ven sagde hej og begyndte, at snakke med os) Ham drengen jeg måske er lidt vild med, kiggede hele tiden ned i jorden, imens vi var der, og imens hans ven snakkede til os. Og hvis han så op, var det (hvad jeg kunne se) kun min veninde han så på.
Så mit spørgsmål er, "hvad betyder dette? Er han ligeglad med mig, eller var han genert over at se mig, ligesom jeg var ved at se ham (efter sms-samtalen, og at jeg nok godt kan lide ham lidt) og fordi, at han måske kan lide mig lidt eller? Kan virkelig ikke finde ud af ham.
Knus, Dingdong, 16 år

SVAR:
Hej Dingdong
Kan virkeligt godt forstå, du er forvirret og har svært ved at finde ud af, hvordan du selv har det og hvad du skal "forvente" af ham.
Forvirrende signaler
Når det handler om kærlighed, gør mennesker til tider mærkelige ting, både når det er gengældt og når det ikke er. Det betyder også, at jeg på ingen måder kan give dig svar på, hvad det hele betyder. På nogle måder virker det til på din beskrivelse, som om han er genert, fordi han godt kan lide dig og på andre måder virker det ikke til, at dine følelser er gengældt.
Hvordan blive mere afklaret?
Der er hovedsageligt to fremgangsmåder.
Den ene er, at du fortsætter, som det er nu, men sørger for at vise din interesse, nok til at du over tid kan finde ud af, om han ligeledes prioriterer dig f.eks. ved at søge dit selskab. Det er ikke altid, at modet er der til at tage initiativ i starten, så måske skal han mærke din interesse over længere tid, før han tør tro på det.
Den anden måde er, at du får ham på tomandshånd og fortæller direkte, hvordan du har det. Det er selvfølgelig en lidt mere risikabel fremgangsmåde, men man får et sikkert svar og kan så efterfølgende nemmere være sammen, fordi man ved, hvad man kan forvente af hinanden.
Det er en temperamentssag hvilken fremgangsmåde, man vælger, men jeg håber, du finder ud af, hvor jeres venskab er på vej hen.
Måske kan du have glæde af at læse denne artikel, der handler om, at det kan være mere enkelt og mere sikkert at tage et trin ad gangen:
Kærestepotentiale… eller en god ven?
Venlig hilsen Anne Højgaard Kjær