Er Gud sur på mig, fordi jeg har haft sex uden at være gift?
Hej, jeg er en 16-årig pige.
Jeg vil spørge om, at hvis jeg har haft sex med en for første gang, bliver Gud så sur på mig over det? Jeg er meget troende og bange for, at han vil være det, da jeg er kristen.
Jeg havde virkelig lyst, men jeg kan lide en anden også, så det var for tungt for mig at tænke over det. Men det værste, jeg tænker på, er, at jeg er bange for, at Gud er sur på mig over, at jeg har gjort det, da der står i Bibelen, at man først må have det efter ægteskab. Tror du så, han vil straffe mig for det?
Håber virkelig på et svar! Det betyder meget!
Anonym pige, 16 år

SVAR:
Kære anonyme pige
Tak for dit spørgsmål. Hvor er det godt, du bruger AdamogEva.dk, når du kæmper med noget, der er svært for dig.
Gud er vred over synden og dens magt
Du har ret i, at Bibelen lærer os, at Gud virkelig er vred over synden, fordi den ødelægger det gode fællesskab med både ham og vores medmennesker. Derfor taler Gud så skarpt imod synd og fortæller os, hvad der er synd. En af de konkrete synder, Bibelen nævner, er ganske rigtigt det at have sex uden for ægteskabet. Gud vil nemlig, at vores liv skal være det allerbedste, og det er et liv uden synd. Samtidig ved Gud godt, at vi lever efter syndefaldet, og at vi derfor ikke kan lade være med at synde. Vi er jo efterkommere efter Adam og Eva, og derfor har vi arvet deres oprør mod Gud og har mistet den frihed for synd, som de havde i Edens Have lige efter skabelsen.
Gud vil ikke straffe dig
Alligevel kan jeg svare ganske enkelt på dit spørgsmål: Vil Gud straffe dig, fordi du har haft sex udenfor ægteskabet? Til det kan jeg nemlig sige et helt klart: NEJ!
Når du er kristen, kender du nok beretningerne om Jesus, der døde på korset og dermed tog straffen for din synd. Og det er lige præcis sådan, virkeligheden er!
Gud straffede nemlig sig selv
Gud vidste, at vi ikke på nogen måde havde mulighed for selv at leve et liv helt uden synd. Og fordi han elsker alle mennesker og vil have fællesskab med os, gjorde han selv det, der var nødvendigt: Gud lod sig føde af en kvinde som mennesket Jesus, og i påsken valgte det syndfrie menneske, Jesus, at tage Guds straf for alle menneskers synd ved at dø på korset. Da Jesus blev levende igen Påskemorgen, var det Guds måde at vise, at Jesus virkelig havde besejret synden og døden og taget straffen for alle menneskers synd.
Synd ikke mere
Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på beretningen om en kvinde, Jesus mødte. Du kan selv læse den i Johannesevangeliet kapitel 8 vers 3-11. Kvinden er blevet grebet i at have sex med en mand, hun ikke er gift med, og de fromme jødiske ledere vil nu følge Moseloven og stene hende som straf for hendes synd. Læg mærke til, hvad Jesus gør: Han siger IKKE, at det ikke var en synd, hun havde begået. Han siger heller IKKE, at det var ligegyldigt, det hun havde gjort. Men han siger til kvinden: “Jeg fordømmer dig ikke. Gå du blot, men synd fra nu af ikke mere.” Kvinden havde altså begået den synd at have sex uden for ægteskabet, men Jesus tilgav hende den synd og opfordrede hende til både at leve videre med frimodighed OG holde op med at gentage den synd.
Bekend din synd og få tilgivelse
Et andet sted i Det Nye Testamente (Johannes’ Første Brev kapitel 1 vers 9) står der sådan her: “Hvis vi bekender vores synder, kan vi være sikre på, at han som er trofast og uden synd, vil tilgive os og fjerne vores skyld.” Du kan bekende din synd over for Gud ved at bede til ham og fortælle lige præcis, hvad du har gjort og bede ham om tilgivelse for det. Og så har du Guds tilgivelse!
Nogle gange kan det være godt at gå til fx en præst eller en anden voksen kristen, du har tillid til, og fortælle, hvad du har gjort og så høre den person sige højt til dig, at Gud har tilgivet din synd, fordi Jesus har taget straffen for den. En sådan samtale kaldes skriftemål, og det er en rigtig god hjælp til også at lade følelserne mærke, at Gud har tilgivet synden. Og så skal du heller ikke gå alene med alle dine tanker og bære dem selv.
Pas godt på dig selv
Til sidst vil jeg sige: Du skal passe godt på dig selv – din krop, dine følelser og din kristne tro! Som jeg skrev, har Gud givet os sin vejledning for det bedste menneskeliv, fordi han elsker os og gerne vil passe på os. Derfor har han også fortalt, at det allerbedste for os er kun at dele sex med den, vi er gift med. Det kan give mange svære tanker og følelser at dele sex med en eller flere, når man er så ung som dig. Og det vil Gud gerne beskytte dig mod.
Derfor vil jeg opfordre dig til at følge Guds vejledning for det gode liv. Du kan her på AdamogEva.dk læse en masse om, hvad det konkret betyder, fx i de her artikler:
Sex i Bibelen – på den gode måde
Hvornår er sex sex – ifølge Bibelen?
10 gode grunde til at vente med sex
Sex og følelser
Jeg håber, du kunne bruge mit svar til noget. Du må endelig skrive igen, hvis du har brug for mere uddybning eller noget helt andet.
Jeg ønsker dig Guds fred og velsignelse over dit liv – og at du må finde hvile i hans tilgivelse.
De bedste hilsner
Vibeke