Er forelsket, men er ikke "lækker" - kan I råde mig?
Hej, jeg er en dreng på 13 år og er forelsket i en pige. Jeg har lidt samtale kørende med hende og det nyder jeg. Næste år blander de klasserne, så jeg kommer nok ikke til at se hende mere efter det.
Jeg vil gerne have, at hun ser mig fra min gode side til konfirmationen
men jeg er ikke sikker på, om jeg skal vente eller gøre det nu.
HJÆLP MIG

SVAR:
Kære forelskede
Forelskelse er en stærk følelse, som fylder i tanker og krop, giver uro, frygt og håb. Pludselig ser du også dig selv med nye øjne, - er du god nok til hende? Du kalder dig selv forelsket men ikke ”lækker”. Hvad vil det sige at være lækker? At være hurtig i replikken, sej, sjov og se godt ud? Hvad tror du, en pige falder for? Ved første øjekast? På længere sigt? STOP lige her 2 minutter, og tænk over dette.
Fortsæt samtalen
Du har samtale kørende med hende, som du nyder. Jeg tror, en pige på længere sigt falder for ærlig samtale, troværdighed, åbenhed, humor omkring egne svage sider = at man tør se sine svage sider i øjnene uden at dø af skræk, omsorg for at hun har det godt, samt forståelse for at hun ikke kan ejes og derfor også skal have mulighed for at være sammen med andre. Jeg vil opfordre dig til at fortsætte samtalen med hende, nyde den, udbygge den, lytte nøje til hende og respektere hendes signaler, der viser, om du må nærme dig mere, eller om du skal holde lidt tilbage. Lyt også til dig selv. Nyder du fortsat samtalen? Eller får du selv lyst til at trække dig lidt? – Det handler ikke om erobring, men om I er 2 mennesker, der trives i hinandens selskab?
Du er angst for ikke at se hende mere efter sommerferien, hvor klasserne blandes. Hvis I får en god kontakt nu, skal det nu nok lykkes. Facebook og mobilen er opfundet. Og mon ikke klasserne stadig vil være i nærheden af hinanden?
Det er dog afhængig af, at I begge vil lidt mere. Og måske støder du ind i den sorg, at hun ikke er så interesseret som du. Der må man lære den svære lektie, at et andet menneske ikke kan tvinges, og at der ikke er gode tricks til at overvinde den forhindring.
Vær dig selv
At fremstille et glansbillede af dig selv holder alligevel ikke i længden, - hun må kunne li´ dig, som den du er. Der må du også have den respekt for dig selv, at du godkender dig selv, - du er, som du er.
Ved din konfirmation vil du gerne ses fra din gode side. – Nu er vi jo på adamogeva, en kristen hjemmeside, og jeg bliver her nødt til lidt højtideligt at sige, at det vigtigste ved din konfirmation er, at Gud der ser alle dine sider, og giver dig sit rungende, fulde og hele JA! På den baggrund kan du turde bevæge dig ud i verden, med alle de udfordringer, sejre og nederlag og svære valg der ligger forude.
Giv dig god tid
Jeg er i tvivl, om hvad du mener med ”at vente eller gøre det nu?” Mener du, om du skal sige til hende, at hun gør dybt indtryk på dig og at du gerne vil tilbringe mere tid sammen med hende? Eller mener du, at du skal sige: ”Jeg er forelsket i dig!” enten nu eller senere? Der er mange små trin i det at nærme sig hinanden. Mit forslag er, at du nærmer dig forsigtigt, udbygger samtalen, lytter efter hendes gensvar, - tyder de på, at hun også gerne vil nærme sig, eller tyder de på, at hun trækker sig lidt. Men kan du ikke holde det ud, så kan du vælge at melde din forelskelse klart ud, - og så tage hendes svar som det kommer. Valget er faktisk dit. Jeg kan kun forsøge at uddybe, hvilke muligheder du har at vælge imellem.
Hvis du klikker lidt rundt på siden, vil du se, at mange har været i lidt samme situation som dig. Her er et par eksempler:
Den eneste ene - hvordan kan jeg få hende?
Er det tegn på, at han synes om mig?
Hvorfor er det alligevel svært, når jeg har fundet mit livs kærlighed?
Kære ven! Det er nyt og stærkt, det der har fat i dig nu. Jeg ønsker dig alt det bedste, og at du må finde den store dybe kærlighed, også selv om det ikke er garanteret, at du finder den nu…
Kærlig hilsen Margit