Er forelsket i min bedste ven – hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en pige på 16 år og jeg har et lille problem. Her kommer det:

Jeg har en bedsteven, og han er bare super sød, og jeg er forelsket i ham, og det har jeg været i over 1 år. Indtil for en måned siden havde han en kæreste, men nu har han slået op med hende, og vi er begyndt at snakke mere sammen, og jeg er blevet endnu gladere for ham, men jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre, for han ved ikke, at jeg har følelser for ham. Skal jeg fortælle ham det og risikere vores venskab eller hvad skal jeg?

Mange tak på forhånd.

N, 16 år

SVAR:

Kære N

Nogle gange er lyset rødt – det kan også være både gult og grønt. Du skriver, du har været forelsket i din bedsteven i over 1 år, og nu er du i tvivl, om du skal fortælle ham det. Dejligt at du har en mandlig “bedsteven”, det er værd at værne om. Læs mere om det her: Pigevenner og drengevenner.

Giv tid og udbyg venskabet

Set fra din vens synsvinkel, har han for kort tid siden (1 måned) gjort det forbi med en kæreste, og det er måske hurtigt for ham at kaste sig ud i et nyt forhold?

Du kan overveje, om det er til at holde ud for dig – en tid endnu, at være bedstevenner med ham, nu da I er begyndt at snakke endnu mere sammen. Mon han kan undgå at mærke, du er glad for ham? Men du har ret I, at du kan risikere at miste venskabet med ham, hvis du fortæller om dine ærlige følelser for ham – hvis han er et helt andet sted i sine følelser.

Jeg kan kun komme med disse overvejelser tilbage til dig – der findes ikke et “rigtigt” svar – det er det spændende. Og helt op til dig at vurdere, hvad der er det bedste for dig. Måske kan du også få inspiration af at læse nogle artikler og svar til andre i vores tema Fra venner til kærester.

Jeg ønsker dig alt godt med kærlighedens veje og håber, du slipper udenom “vildvejene”.

Kærlig hilsen
Else Ø. Andersen