Er forelsket - hvordan fortæller jeg hende det?
Hej adam og eva :) Jeg er en dreng på 16 år, der godt kan lide en pige, men tør ikke at fortælle hende det.
Her efter sommerferien begyndte jeg i gymnasiet og er kommet i klasse med en pige, der gøre mig varm om hjertet. Jeg har kun kendt hende i snart to måneder. Jeg snakker ikke så meget med hende, men vi skrives over facebook og mobilen. Men når vi snakker, så er det tit om så noget som, " hvad der er sket i skolen, hvad hun laver og hvad hun skal".
Jeg føler, som om at vi bare er to klassekammerater, der skriver sammen, men jeg vil fortælle/vise hende, at jeg vil mere end det.
Så hvad skal jeg gøre, for at vise eller fortælle hende, at jeg godt kan lide hende?
Håber på et godt svar, der kan hjælpe mig.
M V H den anonyme.

SVAR:
Kære anonyme
Forelskelse kan fylde krop og sjæl døgnet rundt, så man næsten ikke kan koncentrere sig om andet, og derfor bliver det påtrængende at finde en vej frem.
Læs mere om forelskelse og kærlighed her:
Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Kærlighed og forelskelse
Konkrete råd
Du ønsker konkrete råd, om hvordan du skal fortælle en pige, at du vil mere end bare venskab. Og jeg har vendt svaret her med min mand, da han er mere erfaren i forhold til, hvordan du som ung mand har det.
• Du har gået i gymnasiet i 2 måneder, altså har du stadig næsten 3 år tilbage af tiden der. Set fra den vinkel har du tiden foran dig til at vinde hendes tillid og interesse.
• Indtil nu ser det ud til, at I har kommunikeret om konkrete ting ”hvad hun laver og hvad hun skal”. Måske kunne du åbne dig og fortælle lidt mere om dig selv til hende. Fortæl lidt om hvem du er, om din familie, dine interesser, din livshistorie indtil nu. Hvad er vigtige værdier for dig, f.eks. humor? Karriere? Ærlighed? At være tjekket? Og spørg gerne ind til hvem hun er, hvad er særlige ting i hendes livshistorie? Læg mærke til, om hun bliver interesseret, eller om hun lukker af. Og vær dig selv i det du fortæller; en facade af noget flot som ikke er dig, vil ikke holde i længden.
• En anden vej kan være at gribe de muligheder, der kan være for at være mere sammen med hende. Kan I følges et stykke vej hjem fra gymnasiet? Kan I tage på en cykeltur sammen? Kan I komme i samme gruppe i nogle fag? Vil hun med i biograf, på pizzeria, cafe – måske sammen med nogle flere? Trives I i hinandens selskab og får lyst til mere, eller glider det lidt ud?
• Du kan også vælge den meget åbne måde, som gør dig sårbar og indebærer risikoen for at blive såret, men som også giver mulighed for hurtigere afklaring: Du kan åbent og ærligt sige eller evt. skrive det, som det er: ”Du gør mig varm om hjertet”. Så er det op til hende, hvad hun vil svare. Måske har hun det ligesådan, eller måske vil det afbryde jeres venskab, fordi det slet ikke er de følelser, hun har. Det kan også være, at hun er usikker på, hvordan hun føler, og har brug for længere tid til at blive afklaret.
• Du kan også overveje, hvad du vil. Tænker du lige nu på et valg af den udkårne for livet? Eller er det en kæreste for en tid, du ønsker? I et kæresteforhold er der mange trin, der først og fremmest bygger oven på et godt venskab: Kan I grundlæggende li’ hinanden som mennesker, føler I jer trygge i hinandens selskab, og kan I udfordre hinanden på den gode måde?
• Læs også vores artikler:
Den eneste ene
Pigevenner og drengevenner
Hent mere inspiration og tal evt. med en ven
Der er rigtig mange, der har været i samme situation, som dig – her er et eksempel ,og du kan selv finde flere: Hvordan finder jeg ud af, om hun kan li´mig?
Måske håbede du på mere klare svar. Men jeg kan ikke leve dit liv eller tage dine valg. Jeg kan prøve at ridse op, hvad du kan vælge imellem, og der er sikkert flere muligheder. Har du evt. en god kammerat, du kan spørge om råd, så er en god samtale rigtig værdifuld.
Med ønske om alt godt i dagene fremover!
Margit