Er det usundt at starte på p-piller igen efter kun én måneds pause?
Hej Adam og Eva. Jeg skriver, fordi jeg er i tvivl om en ting. Jeg havde været på p-piller i et års tid ca., og stoppede så her for en måneds tid siden, da jeg ikke så nogen grund til at fortsætte med at tage dem. Jeg er nu begyndt at se en fyr, og vil gerne i gang med p-pillerne igen, da det jo er en del nemmere med hensyn til sex. Jeg ville derfor høre, om det gør noget, at man starter på p-pillerne allerede en måned efter, man er stoppet med dem? Er det meget usundt for kroppen, eller betyder det ikke noget?
Jeg har aldrig haft problemer med mine p-piller, har taget dem til tiden, og de har mindsket mine menssmerter og givet mig mindre uren hud.
Jeg skal have mens om en uge ca., og der ville jeg så begynde på p-pillerne igen, hvis det ellers ikke er skadeligt eller meget usundt for kroppen.
Jeg håber virkelig på svar, da jeg ikke har kunnet finde et nogen andre steder.
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen S, 17 år

SVAR:
Kære S
Det lyder, som om p-piller er en optimal præventionsform for dig. Jeg beklager, hvis mit svar har været lidt ekstra tid undervejs, så det ikke er nået frem, inden din menstruation starter.
Du har holdt en pause fra p-pillerne. Der er en øget risiko for blodpropper, når man begynder på p-piller, og den risiko har du altså igen, selvom du har brugt p-piller før. Ellers er det ikke skadeligt for kroppen (udover de normale bivirkninger, der kan være ved p-piller), at du starter op igen.
Du kan læse mere om virkninger og bivirkninger i artiklen Info om p-piller.
Husk, at p-piller ikke beskytter mod sexsygdomme, så I skal bruge kondom, hvis I vil dele sex.
Og så vil jeg ønske dig held og lykke med kærligheden. Vi skriver her på siden en del om tryg sex, som ikke bare er det samme som sikker sex. Jeg vil opfordre dig til at læse nogle af alle vores gode artikler – evt. sammen med din kæreste! Nogle forslag:
Vejen til god sex
Værd at vente på
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Sex i Bibelen – stærke sager
Kærlig hilsen
Anna Kammersgaard