Er det ok som kristen at læse om sex på tekst?

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva. Er det okay som kristen at læse bøger eller lignende med seksuelle scener i, eller er det lige så forbudt som porno?

VH Anonym, 16 år

SVAR:

Kære Anonyme

Billed-porno og tekst-porno

Sådan som jeg læser dit spørgsmål, mener du med ”porno” noget med billeder: Enten som blade eller som fotos/videoer/film. Jeg kan godt forstå, at du gør det, for langt det meste af den porno, der bruges i dag, er baseret på billeder (ofte med tilhørende lyd). Dybest set er porno et redskab til at sætte sig selv ind i en seksuel fantasi. Dette sker altså oftest gennem et visuelt medie: noget, man ser. Men det kan lige så godt gøres gennem at fordre fantasien med en tekst, man læser eller hører læst op. Nogle tænder faktisk mere på det end på at se noget.

Tekst-porno kan være lige så skadelig som billed-porno. Den eneste forskel er vel, at til fremstilling af billedporno (dog undtaget malerier, tegninger, tegneserier og tegnefilm) vil nogle konkrete personer være nødt til at udstille deres intimitet for andre. I tekst-porno er det alene forfatteren, der udstiller sig indirekte. Endvidere er der også den forskel, at mens billed-porno kan skade alle, der kommer til at se det (også små børn) er tekst-pornoens virkning begrænset til dem, der kan læse og som bruger tid på at læse teksten.

Læs mere her:
Sådan skaber porno afhængighed
Porno skader din sexlyst
Jeg er afhængig af porno

Porno og erotik

Ligesom med billeder er der en gråzone, hvor nogle oplever det som porno og andre oplever det som noget erotik, der er ok. Hvad er forskellen? Det er utrolig svært at sige og derfor er meningerne meget delte. Jeg mener, at vi som kristne godt kan bruge visse former for erotik – både på skrift og i billede, nemlig den erotik, der alene tjener det formål at beskrive denne del af den Guds-skabte verden. Så længe formålet er at beskrive og at videregive en sund holdning til det, der beskrives, kan det være godt. Nogle vil få problemer med deres fantasi ved det – mens andre ikke vil. Her må hver enkelt selv tage stilling og vurdere: ”Hvad er godt for mig?”. ”Præger det her min fantasi og mine følelser i en god eller en forkert retning?”. ”Giver det mig lyst til at takke Gud for hans fantastiske skaberværk?”.

Kort sagt

Seksuelle scener beskrevet på skrift kan være ok at læse – og de kan også være skadelig porno. Forskellen ligger i, hvordan de påvirker følelser og fantasi.

Læs evt. også svar på lignende spørgsmål:
Sexhistorier på nettet - er det forkert at læse dem?
Er det ok at onanere til animation?

Venlig hilsen
Sprint