Er det OK ifølge Bibelen at blive kæreste med en, der har haft sex?
Hejsa
Jeg kender en dreng, som jeg har noget kørende med; vi stoler på hinanden, og fortæller hinanden alt. For nogle dage siden sagde han, der var noget, han blev nødt til at fortælle mig, før han kunne spørge mig, om vi skulle komme sammen. Det han ville sige var, at han havde haft sex med sin ekskæreste.
Jeg blev rigtig ked af det, og han siger, der ikke er noget, han har fortrudt mere end det.
Jeg spørger nu, om det ifølge Bibelen er forkert at komme sammen med ham, når han har været sammen med en anden? Eller om han ifølge Gud skal giftes med hende? Har Gud tilgivet ham for det?
Jeg har det virkelig skidt med det, og jeg ønsker ikke at gøre noget imod Guds vilje.
Mvh S, 16 år

SVAR:
Kære S
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Komplekst som det er, vil jeg alligevel se, om jeg kan svare dig.
Ægteskab og sex er gaver fra Gud
Det første, der slår mig, er din bevidsthed om et ønske om at tjene og ære Gud. Det er fantastisk og så vigtigt at turde tage Gud med ind i alle områder af ens liv og forsøge at leve ret. I ægteskabet lover man over for Gud og mennesker at elske og ære hinanden indtil døden. Det er et helligt og bindende løfte. Sex er ment til at være en del af ægteskabet til fælles gavn og glæde. Ægteskabet er den perfekte ramme for seksualiteten, som har brug for ro, tillid og tryghed for at vokse og blive bedre. Sex er en gave, men som med så mange af Guds gaver er også det påvirket af syndefaldet.
Synd og tilgivelse
Gud er en retfærdig Gud, men mennesker er syndere, som ikke tåler at være i Guds nærhed. Derfor kunne han ikke få det fællesskab med os, som han ønskede og længtes efter, så han måtte sende sin søn til at betale for vores synd. Synden er betalt, vi er frie. Ingen synd er for Gud større end andre; han kan og vil tilgive enhver, som bekender sin synd for ham.
Nogle synder får større konsekvenser i livet, fordi sporene er dybe. Seksualitet, som er vakt tidligt, kan være svær at styre; længsler og fysiske behov kan være dominerende, og skylden kan lægge et åg på skuldrene, så en masse løgne får lov at trives. Også det kan vi fortælle til Gud, som ønsker at hjælpe og kan give styrke til at komme videre. Vi kan ikke undgå at synde, men vi må frimodigt lægge alt frem for Gud, som møder os med sit kærlige blik og tilgiver os, fordi Jesus har taget straffen for vores synd.
Måske skulle I sammen bede til Gud? Din ven om tilgivelse og du om kærlighed nok til at slippe vrede og skuffelse. Hvis I er glade for hinanden, så gå frimodigt ud og lad den ærlighed, som er nu, dominere mellem jer.
Det sidste jeg vil skrive er, at Gud ser og elsker jer hver især. Han ønsker et tæt og intimt forhold til jer. Så gå frimodigt til Ham, Han vil aldrig vise jer bort.
Læs mere
Jeg vil opfordre jer til at læse disse artikler og svar sammen og tale om, hvad indholdet betyder for jeres forhold:
Sex i Bibelen – en opdateret guide
Sex i Bibelen – stærke sager
Ægteskabet og Bibelen
Har haft sex før – hvad gør så vores ægteskab til noget særligt?
Guds fred og glæde, med de kærligste hilsner
Dorthe Sandvad