Er det ok at eksperimentere seksuelt med min fætter?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva.

Jeg er enebarn og næsten 16 år og meget moden og har meget lyst, men jeg har aldrig haft en kæreste, da mine forældre siger, jeg ikke er gammel nok.

Jeg har så længe jeg husker, elsket at røre ved mig selv og er meget seksuel. Jeg var i tvivl, om der var noget galt med mig, men vi har et godt bibliotek, og efter jeg læste bøgerne "Børns Seksualitet" og "Når Kvinder Bestemmer" plus hvad bibliotekaren ellers kunne finde om sex, fandt jeg ud af, at jeg ikke er unormal.

Jeg har en fætter, der er et halvt år yngre og bor i samme by som mig. Vi er meget tæt på hinanden, nærmest som søskende, og i sommerferien sov vi i telt med hinanden ude i haven alle de gange, det var vejr til det.

De første gange sov vi bare i arm og gav hinanden et godnatkys. Senere begyndte vi at kysse og slikke hinanden; det var dejligt, når jeg kom, og jeg afsluttede ham med hånden, så jeg ikke fik noget i munden.

Han ville gerne ha sex med mig eller gi mig fingeren. Jeg havde også lyst, men min far og mor er meget kristne, så jeg vil gerne være jomfru, når jeg skal giftes.

En muslimsk pige i min klasse havde fortalt mig, at man kunne gøre det med numsen i stedet for, og da vi var yngre, legede min fætter og jeg tit doktor, hvor vi tog hinandens temperatur med forskellige ting, og det syntes jeg var dejligt.

Vi prøvede det flere gange i numsen, hvor han smurte mig først med solcreme, og når jeg samtidig hjælper mig selv med hånden, er det vidunderligt for mig, og min fætter siger, han elsker han må komme inden i mig.

Vi kunne desværre ikke komme i bad før næste morgen, og mine veninder siger, det er forbudt at gøre det med sin fætter og i numsen, så jeg har tre spørgsmål:

  1. Er det ulovligt at være sammen med sin fætter?
  2. Er det ulovligt at gøre det i numsen?
  3. Kan man blive syg af at gøre det i numsen uden at vaske sig med det samme?

Jeg har ikke været sammen med andre før, og det er den bedste sommer, jeg har haft, så jeg håber ikke, vi kan blive syge eller straffede.

Kh D, 16 år

SVAR:

Kære D

Du stiller nogle meget konkrete spørgsmål, og dem vil jeg først svare på:

  1. Det er ikke ulovligt at være sammen med sin fætter. Man kan blive gift med sin fætter, så juridisk set er det helt OK.
  2. Det er ikke ulovligt at have sex i numsen.
  3. Man kan umiddelbart ikke blive syg af at gøre det i numsen, men slimhinden i endetarmen er ikke så stærk som slimhinden i skeden. Der kan lettere komme smårifter, og hvis sexpartneren har seksuelt overførbare sygdomme som f.eks. HIV, leverbetændelse og klamydia, smittes man lettere. Derfor vil kondom være anbefalingen. Solcreme er fremstillet til at komme på hud, og da slimhinder er mere sarte end hud, vil glidecreme være et bedre valg.

Nogle vigtige spørgsmål du selv må svare på

Men der er andre ting i din henvendelse, som jeg undrer mig lidt over. Det virker, som om du adskiller sex helt fra kærlighed og varme følelser for et andet menneske. Det du beskriver lyder udelukkende, som om I brugte hinanden til at prøve at få forskellige seksuelle oplevelser. Kan du lide din fætter som person? Kan han lide dig som person? Er I forelskede i hinanden? Vil I mere end bare eksperimentere med hinanden?

Det undrer mig, at du henviser til dine forældre, når du skal begrunde, at du ikke har en kæreste. Og når du begrunder, hvorfor du gerne vil være jomfru, når du skal giftes. Du er ved at træde derud, hvor dit liv kun er dit, og du har allerede taget nogle skridt. Hvad er DIN drøm? Hvad ønsker du? Hvad vil du sætte ind for at følge din drøm?

Seksualitet er en meget stærk kraft, der som ild både er utrolig varm og stærk, og det har du fået lov til at mærke i denne sommer. Men det også er noget, man skal være varsom med. Man kan brænde sig.

Jeg synes, det er modigt af dig at formulere dit spørgsmål. Det hjælper dig til at se, hvad der sker. Du virker til at søge barrierer, undersøge om der er nogle grænser, du har overskredet og må tage højde for: Er det ulovligt? Er det farligt? Mine forældre sætter forbud.

Ønsker du at få et svar, der sætter en grænse for dig? I så fald: Hvorfor?

Nogle vigtige ærlige samtaler

Faktisk er det dig og din fætter, der skal tage en snak med hinanden og finde ud af, hvad I vil. Vil I have et officielt forhold? Vil I fortsat lege? Kan I styre legen? Hvad hvis det pludselig ikke er leg mere? Hvad er perspektivet fremadrettet? Hvilke følelser har I for hinanden? Hvad vil der ske den dag, hvor du eller han får en kæreste? Som nær familie vil I jo mødes mange gange i årene fremover.

Måske burde jeg give et svar hentet mere tydeligt ud af kristen tradition, men jeg har en fornemmelse af, at du ikke vil kunne bruge det til noget. At du vil lukke ned og tænke, at det har du hørt forfra og bagfra utallige gange. Hvis du ønsker et sådant svar, lyder det, som om du skal tage den store diskussion/samtale/snak med dine forældre, hvor I virkelig taler ærligt og hudløst til hinanden og udfordrer hinanden på, om deres anbefalinger er noget værd i et moderne samfund.

Værdier, ansvar og valg

Jeg vil alligevel udfordre dig til at læse nogle artikler her på AdamogEva.dk, som beskriver, hvad sex er for en kraft, og hvilken glæde det kan give os. Men også, at det kan komme til at ødelægge meget for/i os. Det er ikke for at løfte pegefingre, men fordi du skal finde frem til, hvilke værdier du vil lade være gældende i dit liv. Du har ansvar for dit eget liv. Jeg tror også, det er derfor du skriver til os for selv at få klarhed over, om det du har gang i, er det du ønsker og tror er godt for dig selv.

Se mere her:
Sex og følelser
10 gode grunde til at vente med sex

Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at du har fået noget at tænke/arbejde videre med.

Kærlig hilsen
Margit