Er det normalt med lang menstruation efter opstart på p-piller?

Vis spørgsmål

Jeg startede på p-piller i begyndelsen af juni, hvor min menstruation startede. Det er nu 12 dage senere, og jeg har stadig en form for menstruation.

Det er brunt, det der kommer ud, og det er ikke engang altid, jeg kan se det, når jeg tørrer mig, så for at tjekke om min menstruation var slut, har jeg tjekket med en vatpind, hvor jeg så kan se, at det stadig er lidt brun-rødligt.

Jeg ved godt, at de hormoner, som p-piller indeholder, kan få min krop til at reagere, men er det normalt, at det tager så lang tid, før min menstruation er 100% færdig?

A, 18 år

SVAR:

Kære A

Jeg tror bestemt, din menstruation er slut, og at det, du oplever, er pletblødninger, fordi du netop er startet på p-piller.

Pletblødninger

Pletblødning er en almindelig bivirkning ved opstart af p-piller, men hvis det ikke er stoppet tre måneder efter, du er begyndt med p-pillerne, synes jeg, du skal tale med din læge. Måske har du allerede en tid til kontrol på det tidspunkt?

Hvis pletblødningerne fortsat generer dig efter tre måneder, må du sammen med din læge overveje, om du skal skifte til et andet mærke af p-piller.

Prøv også at læse denne artikel: Info om p-piller.

Jeg vil til sidst anbefale, at du stopper med at tjekke med en vatpind, da det kan irritere dine slimhinder i skeden og måske give lidt blødning.

Jeg håber, at dette svar hjælper dig videre; ellers er du velkommen til at skrive tilbage til os.

Kærlig hilsen
Else