Er det normalt med hår på forhuden og hvad gør jeg?
Ja hej
Jeg har fået nogle små hvide hår på min forhud (siden jeg var 12-13 år) og jeg ved ikke, om det er normalt? De kan godt blive op til 1 cm. Hvad skal jeg gøre??
S, 15 år

SVAR:
Kære S
Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt de små hvide hår, du nævner, er på indersiden eller ydersiden af din forhud.
Hår på ydersiden af forhuden er på sin vis meget normalt og kaldes vellushår. De er dog typisk meget, meget små og normalt ikke synlige med det blotte øje. At du beskriver hårene som hvide (upigmenterede) stemmer meget godt overens med, at det er vellushår. Det er formentlig nogle af disse hår, der har vokset sig store. De kan klippes af med en saks, men vil muligvis komme igen (husk at bruge en ren saks og skyl med rent vand for at undgå infektion).
Hår på indersiden af forhuden er derimod ikke normalt, da der her er tale om en type væv/hud, som ikke indeholder hårsække, og dette bør undersøges ved egen læge.
Selvom jeg ovenfor har givet et bud på, hvad det kunne være, er det svært at sige med sikkerhed ud fra den information, du giver i mailen, og uden at have set på det.
Jeg vil derfor anbefale, uanset om hårene er på ydersiden eller indersiden af forhuden, at du får din egen læge til at kigge på det, enten ved at få dine forældre til at bestille en tid til dig eller ved selv at kontakte egen læge. Ved lægen vil du også kunne høre, om der er mulighed for at få hårene fjernet permanent.
Mvh. Samuel