Er det normalt ikke at kunne trække forhuden helt tilbage?

Vis spørgsmål

Hej, jeg har et problem med min forhud. Når den er slap, kan jeg trække den lidt tilbage, men når den er stiv, kan jeg trække den en halv cm tilbage, og det gør ondt, når jeg gør det.

Er det normalt? Jeg er nemlig bange for at sige det til min mor eller far, og jeg håber ikke, jeg skal have en operation. Jeg er bange for at få en operation og jeg er ulykkelig over det.

Plz hjælp

S, 14 år

SVAR:

Hej S

Det lyder til, at du kunne have forhudsforsnævring (phimosis). Hos mange kræver det ikke behandling. Når man bliver ældre, vil nogle pludselig opleve, at de godt kan trække forhuden tilbage. Det vil sige, at mange drenge "vokser" fra problemet. Du kan evt. prøve at gøre penis og forhuden mere glat med vand og sæbe og se, om det kan lade sig gøre at trække forhuden tilbage. Men prøv kun nogle få gange og lad være, hvis det gør ondt. For så risikerer du at lave nogle rifter i forhuden.

Det er ikke sikkert, at du får brug for behandling. Men det skal drøftes med din læge. Behandling består enten af hormoncreme eller i sjældne tilfælde en lille operation.

Jeg ved godt, at det kan føles flovt at tale om dit problem med dine forældre. Du kan vælge at se tiden an og se, om du pludselig kan trække forhuden tilbage. Men ellers bør du tale med dine forældre om det og få en tid hos din læge til vurdering.

Du kan læse mere på sundhed.dk: Snæver forhud.

Mvh Boje