Er det normalt at piger skriver de er forelsket uden at ønske et forhold?
Hej! Jeg kender en pige, som jeg har været forelsket i, i lang tid. Hun er rigtig sød. En dag skrev hun til mig, at hun var forelsket i mig.
Jeg ville have foretrukket, at hun havde sagt det, men jeg blev så glad, at det var lige meget. Så skrev jeg mine følelser for hende. Jeg har ikke haft et forhold før, men jeg troede, at hun godt ville komme sammen med mig.
Men på et tidspunkt skrev hun: Men jeg har ikke brug for et forhold. Jeg blev meget forvirret. Som sagt har jeg ikke haft et forhold før, så jeg har ingen erfaring, men jeg blev alligevel såret, da hun skrev det. Er det normalt for piger at skrive sådan noget?
Forvirret dreng, 15år

SVAR:
Kære forvirrede
Du skriver, at du er forvirret, fordi en pige har reageret på en anden måde, end du havde regnet med, og fordi du aldrig har haft et forhold før.
Kommunikation over sms ikke det samme som "face to face"
For det første, skriver du selv, at du ville have foretrukket, at hun havde fortalt dig, at hun var forelsket i dig, i stedet for at skrive det. Jeg går ud fra, at det er fordi, du ikke synes, at man kan få de samme udtryk frem over SMS, som man kan ”face to face”.
Desuden lyder det som om, at al jeres kommunikation har været over SMS, og det i sig selv kan give lidt misfortåelser. Man kan ikke læse hinandens kropsprog eller stemmeleje og kan derfor nemt og ofte opfatte en samtale helt anderledes, end den var ment.
I må mødes og tale sammen
Så nu jeg vil råde dig til at snakke med hende, for det en rigtig god idé at mødes og få snakket sammen, sådan at I bedre kan forstå hinanden. Det kan være lidt grænseoverskridende at skulle kigge hende i øjnene, når du skal sige nogle følelsesmæssige ting, men en god kommunikation er det bedste grundlag for et videre venskab eller et forhold.
Få en åben og ærlig snak om jeres følelser
Det er meget naturligt, at du føler dig såret, når hun skriver, at hun ikke har brug for et forhold. Du ved ikke, hvorfor hun skriver det, eller hvad hun mener præcist. Det er derfor vigtig for jer, at få en snak omkring jeres følelser for hinanden. Du kan fortælle hende, hvad du føler for hende, og hvordan du gerne vil gå videre med de følelser, med at du gerne ville komme sammen med hende.
Bagefter skal du give hende lov til at svare og sige, hvad hun tænker og føler. Så kan du altid spørge ind til, hvad hun mente med, at hun ikke har brug for et forhold, hvis hun nævner det igen, eller hvis du mærker, du tænker på det stadig. Det kunne jo være, at hun skrev det, bare så at du ikke blev skræmt væk. Men det er hende, som bedst kan fortælle dig, hvad hun mente, så spørg hende direkte. Jeg ved ikke, om man kan sige, at det er normalt for piger at skrive sådan noget, men når man er forelsket, ved man ikke altid, hvad man skal sige. Derfor er en åben og ærlig kommunikation rigtig vigtig både som venner og i alle slags forhold.
Læs evt. også denne artikel: Kærestepotentiale… eller en god ven?
Jeg håber I må få en rigtig dejlig samtale.
Med venlig hilsen
Mary A. Madsen