Er det normalt at onanere, når man er 12 år?

Vis spørgsmål

Hej adamogeva

Jeg er en pige på tolv år. Jeg har onaneret i ca. 1 år. Er det normalt, når man er så ung?

Og jeg har en lille hudlap i skamlæben – har det noget at gøre med onanien?

Håber jeg snart får svar. KH. E-L.

PS. Jeres hjemmeside har hjulpet mig ret meget, så tak.

SVAR:

Kære E-L

Tak for din henvendelse og hilsen.

Onani som 12-årig

Jeg har desværre ingen statistik over, hvor hyppigt det er at onanere i din alder. Undersøgelser har dog vist, at hvis man onanerer hyppigt, vænner kroppen sig til den form for tilfredsstillelse. Derfor kan det senere i et forhold kan være svært eller tage tid at etablere et tilfredsstillende sexliv, fordi kroppen har vænnet sig til “gerne at ville komme hurtigt”.

Du kan læse mere i artiklen Om onani – mest for piger, og du kan læse svar til en anden pige, der begyndte at onanere som 11-årig: 11 snart 12 år – er det for tidligt at onanere?

Hudlap på skamlæben

Hvis du ikke har været seksuel aktiv med en partner, synes jeg ikke, du skal bekymre dig om hudflappen. Der er mange små hudflapper og slimhindefolder, som skal være der. Hvis du har haft ubeskyttet sex, vil jeg dog anbefale, at din læge kigger på hudflappen. Især hvis det er en, der er kommet ret pludseligt, eller den ændrer sig i størrelse.

Det er ikke sikkert, at lægen behøver at lave en fuld gynækologisk undersøgelse, men bare lige kigger på, om det fx skulle være en lille kønsvorte. Det er dog højst sandsynligt en lille slimhindefold, der ikke har noget med onanien at gøre.

Du må endelig skrive igen, hvis noget er uklart, eller hvis du får flere spørgsmål.

Venlig hilsen
Heidi Fhær Larsen