Er det normalt, at man pludselig får kolde fødder?
Jeg skriver, fordi jeg i længere tid har været utrolig forelsket i en fyr. Vi har set hinanden flere gange om ugen, og det sidste halve år har jeg været så forelsket, at jeg næsten ikke har kunnet tænke på andet. Her for nogle dage siden aftalte vi så, at vi skulle mødes. Jeg glædede mig utrolig meget, men da vi så var sammen, var det, som om jeg pludselig fik det ekstremt dårligt. Jeg begyndte pludselig at tænke, om det overhovedet var det rigtige, og da der er meget stor aldersforskel mellem os, er jeg pludselig begyndt at fokusere vildt meget på det, som jeg ellers har været forholdsvis ligeglad med før.
Skal se ham i dag og har bare slet ikke lyst til at være sammen med ham. Det er ikke, fordi jeg pludselig ikke kan lide ham mere eller ikke er forelsket på en måde; det skifter bare hele tiden. Det er, som om når det pludselig er blevet alvor, at jeg ikke kan forholde mig til det. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg føler et kæmpe ansvar overfor ham og vil på ingen måde skuffe ham. Vil gerne tale med ham om det, men mine følelser skifter konstant hele tiden, og jeg ved ikke, om jeg bare skal give mig selv lidt tid.
Han har virkelig været god til at lade det være op til mig. Aldrig har han prøvet på noget, og han har en kæmpe respekt for sin tro. Min mor og søster spørger hele tiden ind til, om jeg ikke bare er helt vildt forelsket og ikke kan vente med at være sammen med ham, men i virkeligheden har jeg bare slet ikke lyst til at tale om det. Er det normalt, at man pludselig får kolde fødder?
Tak på forhånd!
Pige, 18 år

SVAR:
Hej pige
Tak for dit brev. Jeg vil gerne give dig nogle tanker fra mig ind i det, du står i.
At have forskellige sider
En klog mand har sagt, at vi mennesker har mange forskellige sider. Der er to sider i dig, som jeg lægger mærke til:
Den ene side lyder til at holde af at være sammen med fyren, som du er forelsket i.
Den anden side lyder usikker.
Jeg har lyst til at stille den usikre side nogle spørgsmål til, hvad usikkerheden handler om:
• Er det alderen?
• Er det hans måde at være på?
• Er det noget inden i dig, der ikke kan modtage kærlighed fra et andet menneske?
• Er det udfordrende at lade et andet menneske komme tæt på?
• Eller er der noget helt andet, den usikre side har brug for at sætte ord på?
Ved at lytte til den usikre side får du mulighed for at hjælpe denne side.
At have frihed
Din ven lyder til at have respekt for dig. Han siger, at det er op til dig, hvordan jeres forhold skal være. Du omtaler ham som en med kæmpe respekt for dig. Det lyder meget sundt. Han giver dig frihed.
Giver du også dig selv frihed? Eller kommer du til at tænke på, om du skuffer ham? Det er dit ansvar at finde frem til, om du kan og vil forholdet. Hvis det bliver et nej, er det hans ansvar at bearbejde sine egne følelser i forhold til det.
Kaos indeni
Du nævner, at du ikke har lyst til at tale med din mor og søster om ham og jeres bekendtskab. Det er helt forståeligt, at du kan tænke sådan, da de ser forholdet fra deres side og lyder til at konkludere på dine vegne, at du da vel glæder dig over at være sammen med ham. I virkeligheden lyder de ikke til at møde dig der, hvor du er: At dine følelser skifter.
Måske kan du også få noget ud af at læse nogle svar til andre:
Hvorfor har jeg ikke lyst til at være bundet til min kæreste?
Er vi venner eller kærester? og artiklerne
Kærlighed og forelskelse
Ridderen på den hvide hest
Jeg håber, mit svar har skubbet dig i gang med at blive afklaret.
Mange hilsner
Hanne Esmarch