Er det muligt at komme videre efter skilsmisse?
Jeg er en mand på 34 år, hvis hustru og samlever gennem 7 år har forladt mig. Vi har en fantastisk lille søn, og havde muligheden for at få det fantastisk sammen alle tre. I hvert falde efter min mening. Jeg har mange problemer med at finde den rigtige måde at prioritere mellem arbejde og familie. Har fået professionel hjælp og har nu efter godt et halvt års forløb fundet ud af, at de sande værdier for mig først og fremmest min familie.
Det gør også så ondt, at min hustru nu har søgt om skilsmisse, og er helt afklaret med det. Vi har prøvet, at hun er flyttet, men er kommet hjem igen, fordi hun er begyndt at savne os. Sidst havde hun fået lejlighed, men var kun væk en lille uge.
Hun har været væk en måned, og nu er det slut for altid. vi har lavet en seddel med punkter, vi vil i livet og det er det samme, vi vil! Men nu skal vi det ikke sammen. Det kan jeg slet ikke forholde mig til og heller ikke forestille mig.
Er der nogen mulighed for, at jeg kan komme videre og blive lykkelig igen? Det var jeg virkelig sammen med hinde og vores søn! Men gjorde nok ikke det, der skulle til i tide! Jeg har prøvet med alt, men hun vil ikke mere. Kan slet ikke forestille mig et liv uden hende ved min side.
Håber inderligt på at I kan hjælpe mig..
Den alene mand, 34 år

SVAR:
Hej den alene mand
Det gør mig ondt at høre om din triste situation, jeg forstår godt, at det er meget svært og tungt for dig.
Det er en helt naturlig reaktion, at have det sådan, at det er svært at forestille sig, at man nogensinde kan blive lykkelig igen.
Godt udgangspunkt
Selvom du føler dig sikker på, at det ikke bliver godt igen mellem dig og din ekskone, har du et godt udgangspunkt at arbejde ud fra. Først og fremmest har I sammen et lille barn.
Det lyder på det, du skriver, som om der er en god grobund for at I i det mindste kan arbejde godt sammen om ham. Dette gør jo, at I er nødt til at have en god kontakt, om ikke andet så for hans skyld.
Godt samarbejde
Jeg har svært ved at finde ud af, om du selv har en fornemmelse af, hvad skilsmissen skyldes. Du antyder noget med, at det har været svært for dig at skelne mellem arbejde og fritid, og at du har fået noget hjælp til at få nogen ting på plads?
Alt andet lige er det jo altid godt at have arbejdet med sig selv. Jeg tror, at det du har arbejdet med omkring dig selv, er jeg sikker på vil komme samarbejdet mellem dig og din ekskone til gavn.
Det er også fint, at både du og din ekskone har skrevet nogle ønsker og drømme ned for fremtiden. Selvom I måske ikke skal dele disse drømme, kan de alligevel komme jer til gode i jeres fremtidige samarbejde om jeres søn.
Hvis I med udgangspunkt i jeres dejlige søn kunne få et godt og sundt samarbejde op at stå, så er I kommet rigtig langt.
Du kan også læse mere på Parvis.dk. Jeg anbefaler især artiklen: Når skilsmisse er valget.
Jeg ønsker dig alt det bedste for den fremtid, der venter dig og din søn.
Kærlig hilsen
Marianne