Er det mærkeligt at blive kæreste med en på 13, når jeg selv er 15?

Vis spørgsmål

Hej A og E

Jeg skriver og skyper med en pige, som jeg hygger meget med. Hun er 13 år gammel. Jeg er 15, men er det ikke mærkeligt at blive kærester med to års forskel i vores alder?

Og så er der jo det med sex, hvor langt må vi gå?

Tak på forhånd.

15-årig dreng

SVAR:

Kære 15-årige dreng

Tak for dit spørgsmål.

Som jeg læser det, spørger du om to ting:

1: Er det mærkeligt at være kæreste med en pige på 13, når jeg selv er 15?
2: Hvor langt må vi gå seksuelt?

Er det mærkeligt?

Jeg vil hellere kalde det vanskeligt og måske ikke så god en idé. Du er selv lidt inde på det, når du skriver “i vores alder”. For i teenageårene sker der rigtig meget med jer både udenpå og indeni. Umiddelbart vil jeg sige, at to år tidligt i teenageårene er en ret stor forskel – og måske for stor en forskel? Du kan prøve at stille dig selv disse spørgsmål:

  • Når jeg oplever hende sammen med hendes venner, passer jeg så ind dér?
  • Når du er sammen med dine venner, passer hun så ind dér?
  • Hvad forventer jeg af hende og hun af mig, hvis vi bliver kærester? Forventer jeg mere tid sammen med hende, end hun kan give, fordi hun er yngre og har lyst til andre ting end mig?
  • Vil vi synes, at de samme ting er gode og meningsfulde at lave sammen? Tror jeg, jeg ville opleve hende som umoden ind imellem?
  • Får hun lov til at “kun” være 13 år, hvis hun får en kæreste på 15?

I det hele taget synes jeg, det er godt både for dig og for pigen at overveje helt overordnet, hvornår I er klar til at få en kæreste. Jeg synes, du skal overveje følgende:

  • Det kræver meget tid, opmærksomhed og en god portion vilje at få et kæresteforhold til at fungere – er du klar til det med de ofre, det indebærer i forhold til dine venner og veninder?
  • Man forandrer sig meget i teenageårene – og mange af forandringerne er svære at finde rundt i. Var det en god idé at give dig selv lidt tid og plads til det, og ikke give dig selv flere udfordringer end højst nødvendigt?

Mit råd til hende er under alle omstændigheder, at hun ikke skal blive kæreste med en på 15 – eller i det hele taget få en kæreste så tidligt i livet, hvor hun ikke engang er færdig med at blive til den, hun er.

Så mit svar er: Måske er du på vej til at blive klar, men det tvivler jeg på, hun er.

Hvor langt må vi gå seksuelt?

Det er forholdsvis let at svare på: Hun er under den seksuelle lavalder (som er 15 år), så du må slet ikke have sex med hende. Her er et link til et godt svar, som uddyber det lidt mere: Må en 15-årig dreng have sex med en 13-årig pige?

Jeg vil råde dig til at tage en snak med en, som er ældre end dig, og som har lidt mere livserfaring. En som kender dig godt og som kan være med til at vurdere, om du er klar til at begynde på det med kærester.

Du kan måske også få noget ud af at læse nogle artikler og svar under temaet Fra venner til kærester.

Venlig hilsen
Benjamin Hougaard