Er det forkert at se pornografi ifølge Guds ord?
Jeg har haft et problem i noget tid med at se pornografi på Youtube. Jeg har det vildt dårligt med det bagefter, fordi jeg har en følelse af, at det måske ikke helt er så godt, hvis jeg skal leve ud fra Biblen og en kristen synsvinkel.
Er det forkert at se pornografi ifølge Guds ord?
NN, 16 snart 17 år

SVAR:
Tak for din henvendelse.
Du skriver, at du i en periode har set pornografi på Youtube. Du skriver, at du anser det for at være et problem for dig. Når du har set pornografi, får du det efterfølgende vildt dårligt. At du får det vildt dårligt forklarer du med, at du har en følelse af, at det måske ikke helt er så godt, hvis du skal leve ud fra Biblen og en kristen synsvinkel.
Jeg antager, ud fra det du skriver, at du ønsker at indrette dit liv efter Guds Ord – også når det gælder dit forhold til porno, og vil derfor svare dig ud fra denne antagelse.
Dit konkrete spørgsmål er: Er det forkert at se pornografi ifølge Guds Ord?
Prøv et øjeblik, at mærke efter: ”Hvordan ville det påvirke dig, hvis Guds Ord hverken talte for eller imod pornokikkeri? Tror du det ville fjerne din følelse af, at det ”måske ikke er helt så godt?”
Årsagen til, at jeg udfordrer dig til at overveje det er, at du begrunder det, at du får det vildt dårligt, når du har set på porno, med at du har en følelse af, at det måske ikke er helt så godt, hvis du skal indrette dit liv efter Guds Ord.
Nu er der jo ingen – ud over dig selv – som siger, at du ”skal” indrette dit liv efter Guds Ord!
Hvordan tror du, du ville ha´ det med at se på porno på Youtube, hvis Guds Ord hverken talte for eller imod pornokikkeri?
Jeg kan selvfølgelig ikke sige det med sikkerhed, men jeg tror ikke, det ville fjerne din grundlæggende følelse af, at det ”måske ikke er helt så godt”. Årsagen er følgende:
Sex er Guds ide
Ifølge Bibelen er det Gud, som har opfundet sex. Han har udtænkt sex som noget smukt og godt og som en gave til os mennesker. Han har skabt sex til at høre til i ægteskabet mellem en mand og en kvinde, fordi ægteskabet kan give de bedste og tryggeste rammer for seksuelt at give sig hen til hinanden. Gud har tænkt sex som en vigtig del af et intimt, tillidsfuldt og nært forhold mellem en mand og en kvinde.
Derfor ligger det fra naturens side dybt i os mennesker, at sex og et tillidsfuldt og nært forhold til et andet menneske hører sammen. Samtidig er denne intuitive fornemmelse blevet forstyrret kraftigt, fordi synden er kommet ind i vores verden, hvilket sætter sit præg på os alle. Pornografien er et udslag af, at vi mennesker gør oprør mod Guds tanker med sex.
Pornografi giver et forvrænget billede af sex
Pornografi rykker sex ud af dens rette sammenhæng og gør den til en industri. Desuden fremstiller pornografien sex som løsrevet fra en følelsesmæssig tilknytning mellem mennesker. Pornografi giver derfor et forvrænget billede af sex i forhold til Guds tanker med sex. Læs mere under temaet Porno
Lyt til din egen intuition – drop porno
På den baggrund kan du være godt tilfreds med, at du anser det som et problem, at du i en periode har set pornografi på Youtube! For mig at se, viser det, at du grundlæggende er sund, derved at du instinktivt reagerer på at se på sex som noget, der er løsrevet fra dens rette sammenhæng. Derfor vil jeg opfordre dig til – for din egen indre sundheds skyld – at lade være med at se på pornografi på Yoytube. Det er ganske enkelt ikke godt for dig, fordi det uundgåeligt vil præge dit forhold til sex i en usund retning. Din umiddelbare oplevelse, af at det er et problem, er korrekt. Følg din umiddelbare intuition.
Du kan ligeledes være rigtig godt tilfreds med, at du har det ”vildt dårligt med det bagefter, fordi du har en følelse af, at det måske ikke helt er så godt”. Det er fordi du grundlæggende er sund, og af den grund reagerer du intuitivt på at se på sex, som er revet ud af sin rette og - fra Skaberens hånd - naturlige sammenhæng. Derfor vil jeg opfordre dig til at lade være med at kikke på porno.
Dit spørgsmål er: ”Er det forkert at se pornografi ifølge Guds Ord?”. Svaret er ”ja”. Det er forkert først og fremmest fordi det hverken er sundt eller godt for dig at se på sex, som på alle måder er revet ud af den rette sammenhæng for sex.
Sex en gave i den rette sammenhæng
Vent i stedet med sex, til du kan nyde Guds gode gave til dig i den sammenhæng, hvor sex har sin rette plads – nemlig i ægteskabet mellem kvinde og mand.
Flemming H. Møller