Er det forkert at onanere?
Hej
Jeg har et lige et spørgsmål. Jeg er virkelig forvirret. Er det forkert at onanere? Er det noget, man må gøre nogen gange? Eller hvordan? Er det bedst, at sæden bare kommer ud i våde drømme eller hvordan?
Håber I har nogle gode råd og kan hjælpe mig
Kærlig hilsen en forvirret dreng på 11 år

SVAR:
Hej forvirrede dreng fra en mand, der også har været en forvirret dreng
Er det forkert at onanere?
Der er to svar på det spørgsmål.
Først det korte og simple svar: Nej, det er ikke forkert at onanere.
Så det lidt længere og mere komplekse: Men onani kan blive til noget forkert for dig. Jeg plejer at tænke på tiden, før man bliver gift, som en tid, hvor det handler om at sætte nogle trygge gode rammer for sit fremtidige sexliv. Derfor forsøger jeg fx at undgå porno, fordi jeg ved, at pornoen ofte kan sætte nogle standarder og forventninger til sexlivet, som ingen rigtig kvinde vil kunne opfylde.
Jeg forsøger også at være forsigtig med onani. For måske kan man, især som ung mand eller dreng, onanere meget ofte, men sådan kommer sexlivet senere måske ikke til at være. Det kan også være, at de fantasier, der optager ens tanker, mens man onanerer, ikke er fantasier, der ville være gode at tage med ind i ægteskabet. Der er mange overvejelser at gøre sig.
En anden vigtig ting er, at onanien meget nemt kan være et udtryk for ensomhed. Mit allerbedste råd til dig vil være, at hvis onanien før, under eller efter har noget med ensomhed at gøre, så skal du være særligt opmærksom. Ikke sådan at du skal skamme dig og stoppe helt med at onanere, men du bør overveje, om du skal ud og møde mennesker og engagere dig i gode relationer.
Våde drømme
Du spørger: “Er det bedst, at sæden bare kommer ud i våde drømme?” Måske. For nogle ved jeg, at onani har fyldt så meget på en negativ måde, så de helt har haft brug for at fjerne onani fra deres liv. Især fordi onani er blevet forbundet med ensomhed og en følelse af skam. For dem bliver det så “bedst”.
Jeg har hørt om folk, der sagtens kan styre, hvor meget de onanerer, og generelt lader til at have et sundt forhold til deres seksualitet. Men hvis de ikke onanerer i en længere periode, oplever de et stort psykisk pres, der gør, at de går vrede rundt konstant. For dem ville jeg ikke sige, at rendyrket afholdenhed er “bedst”. Onani kan bruges sundt.
Mine råd til dig
Observer hvorfor du onanerer. Spørg dig selv ærligt og redeligt (og find måske selv på gode spørgsmål):
• Hvad er min måde at bruge onani et udtryk for?
• Er det et forsøg på at forstå mig selv og min seksualitet bedre? I så fald, hvor meget har jeg så brug for at onanere?
• Hvilke følelser efterlader onani mig med? Hvilket behov tilfredsstiller jeg egentlig ved onani?
• Oplever jeg onani som opbyggende eller nedbrydende?
• Er der noget ved min brug af onani, som potentielt kan være en belastning senere i livet?
Gå IKKE i panik!
Personligt kan jeg sige, at jeg har ladet lige præcis de her spørgsmål fylde ALT FOR MEGET og ladet det stresse mig kolossalt, dengang jeg var en forvirret dreng. Men at få snakket med venner og reflekteret over, hvad er det egentlig er, jeg har behov for, har gjort en stor forskel. Tag det med ro.
Jeg råder dig også til at læse videre på AdamogEva.dk, f.eks. denne artikel om onani: Om onani – mest for drenge.
Og så håber jeg, det her har været et klart nok svar, til at du kunne blive lidt mindre forvirret. Ellers skal du endelig skrive igen.
Kh
Kristoffer