Er det forkert at blive kæreste med sin grandfætter?
Hej. Jeg står i den situation, at jeg i lang tid har kunne lide en dreng. Der er bare lige det ved sagen, at han er min grandfætter. Jeg har derfor længe gået og tænkt over, om det egentligt er en god ide.
I går søgte jeg lidt rundt på nettet, for at se om der var andre, der havde spurgt om det samme som mig. Jeg fandt en debat på en hjemmeside og jeg blev meget ked af at se, hvordan folk reagerede på et lignende spørgsmål som dette. Der var en, der skrev, at han syntes, at det var klamt og at man burde tage sig sammen, mens andre skrev, at det var totalt indavl.
Jeg har aldrig haft en kæreste før og det her er derfor endnu mere forvirrende for mig. Jeg ved ikke, om det bare er fordi, jeg er vild med ham eller om det rent faktisk er rigtigt, men jeg føler lidt, at vi har noget kørende (men det skal jeg selvfølgelig ikke kunne gøre mig klog på). Vi er begyndt at snakke en del sammen og det gør mig altid glad at være sammen med ham.
Jeg tror, det er 10 år siden, vi sidst har været samlet til noget familie-kom-sammen, så det er ikke, fordi jeg føler, at vi er totalt meget knyttet sammen på den måde. Men det ændrer ikke på faktummet, at han er min grandfætter.
Jeg ville derfor sætte stor pris på at få en mening fra en anden kristen. For det er ikke, fordi jeg føler, at der står noget om lige præcis den her sag i Bibelen. Jeg leder ikke efter svaret på, om det er lovligt eller ulovligt, for jeg ved godt, at det er lovligt. Jeg leder bare efter et andet medmenneskes syn på sagen.
For hvis det er forkert, så vil jeg hellere prøve at komme over ham nu, end at blive ved med at gå rundt og tænke, at det er okay, hvis det nu ikke er okay.
Så ville det være forkert af mig at blive kæreste med min grandfætter?
Venlig hilsen Cille, 17 år

SVAR:
Kære Cille
Jeg blev rigtig glad ved at læse dit spørgsmål. Glad fordi, du ikke vil nøjes med, om det er lovligt eller ej. Du søger Bibelens svar på dit spørgsmål, og når du ikke finder et tydeligt svar, vælger du at kontakte adam&eva.dk, for at få et andet kristent medmenneskes mening, og det blev så mig, der var den heldige vinder af dit spørgsmål.
Du lyder som en rigtig god pige, der fortjener en sød kæreste.
Forkert?
Dit spørgsmål, om det er forkert at blive kæreste med sin grandfætter, kan besvares ganske kort: NEJ, det er det ikke!!!
Det er også lovligt at blive gift med sin fætter, og det er jo et slægtled endnu tættere. Jeg kan overhovedet ikke forstå, at det kan synes klamt.
Du fortæller, at du bliver glad ved at være sammen med ham, så fortsæt med at skrive, tale og være sammen med ham, så finder I ud af, om I skal være kærester eller være gode venner.
Bare lige en bonusoplysning:
Børn af nærtbeslægtede forældre risikerer i højere grad end andre at blive født med et alvorligt handicap eller en sygdom. 1-2 % af alle børn fødes med alvorlige sygdomme eller handicap. I et fætter-kusine-ægteskab fordobles risikoen til 2-4 %. Der er ikke oplyst, hvordan det forholder sig ved grandfætter/- kusine ægteskab, højst sandsynligt, fordi slægtskabet er så ”tyndt”, at det ikke har betydning for genmaterialet.
Venlig hilsen
Birgit Rahbek