Er det forkert af en kristen at bruge p-piller?
Hej!
Jeg har lige et spørgsmål om p-piller.
Er det forkert at tage p-piller som kristen, når p-pillerne kan gøre sådan, at et befrugtet æg ikke kan sætte sig fast? Jeg mener selv, at et befrugtet æg er liv, og derfor er jeg imod abort.
Vh Nysgerrig, 20 år

SVAR:
Hej!
Det er gode overvejelser, du har - og jeg synes, dit ræsonnement er rigtigt: Hvis et befrugtet æg er liv, er det forkert at forhindre det i at sætte sig fast i slimhinden.
Dog er det mere kompliceret, når vi taler om p-piller. Der er nemlig flere forskellige typer og generationer, som har lidt forskellige virkningsmåder. Det kan du se mere om i vores artikel Prævention – hvordan beskytter vi os mod graviditet.
P-piller er ikke 100 % sikre
Kort fortalt virker p-piller ved en passende kombination af hormonerne østrogen og gestagen, som hæmmer ægløsning - og uden ægløsning sker der ingen befrugtning. Men der er ikke 100% garanti for, at der ikke sker ægløsning. Ved brug af nogle p-piller kan der alligevel godt ske ægløsning, men graviditeten forhindres ved, at det befrugtede æg ikke sætter sig fast i livmoderslimhinden. Desuden skal du sørge for at tage p-pillerne dagligt som anbefalet - hvis du glemmer at tage p-piller, kan du risikere, at de ikke hæmmer ægløsningen. Læs mere i denne artikel: Info om p-piller.
Jeg kan desværre ikke give dig et helt enkelt svar, men jeg vil gerne udfordre dig til at undersøge det nærmere og derefter selv tage stilling.
Mvh. Marie