Er det for tidligt at sove sammen som 11-årige?
Hej. Jeg har en kæreste og vi er begge 11 år og han har spurgt, om vi skal sove sammen på en lejr, vi skal på. Altså i samme seng og jeg ved ikke, om det er for tidligt.
Hilsen Amanda

SVAR:
Kære Amanda.
Tak for dit spørgsmål. Du spørger vel os, fordi du forventer et ærligt og velment svar?
Det er nogle rigtig fornuftige overvejelser, du gør dig i dit spørgsmål. Er det mon fordi, du selv godt er klar over, at det ikke er "normalt" at børn på 11 år sover i samme seng som kærester?
Jeg håber, at du har nogle forældre, som også har givet dig nogle gode råd i forhold til at passe på dig selv og hvad børn ikke bør begynde med, inden de er voksne. Du er stadig et barn og skal derfor ikke opføre dig, som om du er voksen, vent vent vent ... og nyd din barndom, medens du er midt i den. Alt det andet kommer senere i livet og der er masser af tid.
Mit konkrete råd er:
Tag på lejr og nyd samværet med alle de andre, men som venner, og du skal ikke kun være sammen med din kæreste og heller ikke sove sammen med ham, det er for tidligt. Du skal også tænke på, at det faktisk kan være rigtig træls med kærestepar i en klasse, især når det er børn, der slet ikke har nogen grænser for, hvor træls det er at se på 2, der snaver og hænger på hinanden hele tiden.
Læs artiklen: Jo tættere jo bedre – med omtanke
Nyd vennerne
I er kun 11 år, prøv at nyde venskabet, i stedet for at det skal gøres til kæresteforhold.
Jeg ved ikke, hvad du har mødt fra de voksne omkring dig, men børn kan faktisk opleve, at der er voksne, som har så travlt med alt det kæreste snak og presser børn ud i noget, som børnene slet ikke er klar til. Der er det de voksne, der burde tænke sig noget bedre om, de burde være for kloge til det, men desværre er det virkelighed for nogen børn. Jeg håber, du har nogle ansvarlige forældre, som du også kan vende lignende spørgsmål med, men ellers kan du trygt spørge igen.
Amanda lad dig ikke presse hverken af vennerne eller af voksne. Som tidligere sagt, vær barn og nyd din barndom, medens du har den.
Jeg vil opfordre dig til at læse disse artikler om det at være på vej til at blive voksen:
Barn eller voksen
Hvem er jeg?
Er der nogen der kan li mig?
Pubertet en ekstrem forvandling
Gode venner
Pigevenner og drengevenner
Hilsen Jytte Haven Nørgård Familieplejer