Er det etisk forkert at bruge hormonspiral?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg skriver, fordi min læge har rådet mig til ikke længere at bruge p-piller, grundet en del brystkræft i min familie. Hun har derfor foreslået mig at bruge en hormonspiral i stedet. Jeg synes umiddelbart, det virker som den bedste prævention for mig, fordi det er nemt, den mindsker menstruation og er sikker.

Men da jeg læste om det på nettet, fandt jeg ud af, at spiralen (bl.a.) virker ved at afstøde et evt. befrugtet æg. Jeg må indrømme, at jeg ikke er kristen, men jeg mener alligevel, at der er et eller andet forkert ved det. Det er jo en tidlig abort, og det er vel ikke noget, vi mennesker skal styre. Altså hvilke liv, der skal leves og hvilke, der ikke skal.

Jeg tænker, om der er nogle kristne, der bruger spiral og bliver man et dårligt menneske af at bruge det? Jeg føler ikke rigtig, at jeg kan snakke med mine veninder om det, jeg tror, de vil synes, jeg er mærkelig, fordi jeg tænker sådan.

Vh den sygeplejestuderende, 23 år

SVAR:

Kære Sygeplejerske

Du er bestemt ikke mærkelig. Det er kun sundt og naturligt at tænke over den behandling, man tilbydes. Det er nogle rigtig gode og vigtige tanker og spørgsmål, du stiller dig selv angående valg af prævention. Du har helt ret i, at spiralen vil gøre, at et evt. befrugtet æg ikke kan sætte sig fast i livmoderen og dermed vil medføre en tidlig abort. Jeg tror på, at livet starter ved befrugtningen, og jeg vil lige som dig have svært ved at bruge en spiral. Du skriver, at du ikke er kristen, men jeg vil alligevel opfordre/udfordre dig til at bede Gud om vejledning.

Jeg ved ikke, om du har prøvet at tale med Gud – hvis ikke så handler det bare om at tale med ham – enten højt eller inde i dig selv. Han skal nok høre dig. Gud taler til os bl.a. via Bibelen. Se fx Salmernes bog kapitel 139 vers 16 (www.bibelen.dk). Her skriver Kong David, at Gud så ham allerede som foster. Det er bare et af de vers i Bibelen, som fortæller os, at livet begynder allerede, når vi er fostre.

Til sidst vil jeg opfordre dig til at læse svaret på nedenstående, som ligner lidt dit spørgsmål:

Er der noget etisk forkert ved at bruge hormon-spiral?

Håber, at svaret kan hjælpe dig. Ellers er du velkommen til at skrive tilbage.

Kærlig hilsen
Else